Christos
Tsiolkas – A pofon
[The Slap]
[The Slap]
Észrevettem magamon, hogy különösen szeretek
kifejezetten megosztó könyveket olvasni, mert azonnal felkelti a
kíváncsiságomat, hogy mit tudhat az a regény, ami ilyen szélsőséges érzéseket vált
ki az emberekből. Arról nem is beszélve, hogy nekem általában ezek tetszeni
szoktak, mert többnyire valamilyen érzékeny, sokszor erősen provokatív témát
feszegetnek. A pofont is hasonló okok miatt választottam, na meg persze a
fülszövege is azonnal felkeltette az érdeklődésemet. Ez egy nekem való könyv,
gondoltam – és így is lett.
A regény voltaképp egyetlen esemény köré épül, hol szó
szoros értelemben, hol meglehetősen elvonatkoztatva, de alapjaiban mégis
megmaradva a gyökereknél. Ez esemény pedig egy pofon. Nahát-nahát, micsoda
meglepetés, ugye?
Szóval egy ártalmatlannak induló kerti parti vesztét okozza, amikor az egyik résztvevőnél elszakad a cérna és megpofoz egy hároméves kisfiút. Ez aztán a lehető legkülönbözőbb érzéseket váltja ki a jelenlevőkből, és meglátjuk, hogy egy aprócska pofon micsoda nem várt lavinát indít el aztán – azok életében is, akik pusztán távoli megfigyelői voltak az eseménynek.
Szóval egy ártalmatlannak induló kerti parti vesztét okozza, amikor az egyik résztvevőnél elszakad a cérna és megpofoz egy hároméves kisfiút. Ez aztán a lehető legkülönbözőbb érzéseket váltja ki a jelenlevőkből, és meglátjuk, hogy egy aprócska pofon micsoda nem várt lavinát indít el aztán – azok életében is, akik pusztán távoli megfigyelői voltak az eseménynek.
A könyv nem csupán bemutatja a szereplők életének
alakulását, hanem komoly, megosztó kérdésekkel is nem csupán foglalkozik, hanem
egyenesen középpontba helyezi őket: ilyen a drog, muzulmán vallás, kultúrák
ütköztetése, abortusz, erőszak, pedofília, szexualitás, és persze morális
kérdések dögivel.
A pofon igazi multikulti csemege, némi Koch- és
Palahniuk-beütéssel, erősen bírálja a társadalmat, amelyet nagyon nyersen és
már-már obszcén módon jelenít meg, miközben mindezt kifejezetten olvasmányosan
építi fel. Hamar belemerültem a történetbe, és végig élveztem az olvasását -
azonban az a helyzet, hogy a vége okozott bennem némi hiányérzetet. Valamiféle
végső konklúziót, vagy nem is tudom, hogy mit, de vártam volna, amely elhozza a
végső megvilágosodást. Ez sajnos elmaradt, de azért így is tetszett, és jó
volt, viszont számomra hiányzott az a plusz, amitől kiemelkedő lehetne.
Ezzel együtt tudom ajánlani azoknak, akik kedvelik a
hasonló könyveket, mert a maga műfajában szerintem tényleg jó, és mindenképpen
azt gondolom, hogy valamit magunkkal tudunk vinni a történetből. Valamit, ami
azért jó, ha van, ami gazdagítja az embert.
(Zárójelesen pedig muszáj kifejtenem a gondolataim egy
véleményről, amelyet A pofonról olvastam, mert számomra kétségbeejtő és
elkeserítő, hogy értelmes emberek így gondolkodhatnak. Az illető azt
kifogásolta a könyvvel kapcsolatban, hogy „a drogozás kérdése úgy jelenik meg,
mintha a szerzőnek ezzel semmi problémája nem lenne, illetve biztos a regény
írójának is folyton a szexen jár az esze, méghozzá olyan stílusban, mint ahogy
a könyv szereplőinek.” Ezt ugye senki nem gondolhatja komolyan? A regényeknek
pont az a lényege, hogy felépítenek egy elképzelt világot, sarkítanak dolgokat,
provokálnak, felhívják a figyelmet fontos kérdésekre. Attól, hogy valaki
szivárványillatú rózsaszín pónikról ír egy könyvet, nem fogja az jelenteni,
hogy feltétlenül egy patyolatlelkű szent, mint ahogy az sem a szerző
elfajzottságát vagy erkölcsi romlottságát mutatja, ha egy könyvben olyan hű de
csúnya és gonosz témák jelennek meg, mint a drogok/szex/erőszak. Legyen az
bárhogyan is tálalva. – Filozofálgatás vége.)
„Tudja egyáltalán Jenna, hogy mi is az a szerelem, hogy mennyire fáj, mennyire megmérgezi az ember lelkét, hogy mennyire beteggé tud tenni? Tudja-e, hogy ha szerelmes az ember, akkor folyamatosan egyszerre részeg, be van állva és beteg?”
4/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése