John Fowles – A lepkegyűjtő
[The Collector]
Vajon elég jó felvezetés-e a könyvnek, ha azt mondom,
miután hajnalba nyúlóan befejeztem, alig jött álom a szememre? Aztán mikor
jött, az minden volt, csak nem nyugodt.
John Fowles ugyanis felkavart a maga szépirodalmi módon gyönyörű köntösbe csomagolt, hatvanas években íródott rettenetével. És a rettenetet nem magára a regényre értem, hanem arra a sok gonoszságra, fájdalomra, megnemértésre, amit A lepkegyűjtő rejt.
John Fowles ugyanis felkavart a maga szépirodalmi módon gyönyörű köntösbe csomagolt, hatvanas években íródott rettenetével. És a rettenetet nem magára a regényre értem, hanem arra a sok gonoszságra, fájdalomra, megnemértésre, amit A lepkegyűjtő rejt.
Azt hiszem, ez a könyv tényleg minden
pszicho-thrillerek atyja. Méghozzá olyan, amely végtelenül nemes, kifinomult,
és elegáns, nem akar sokkoló részletekkel megbotránkoztatni, hanem a maga
„egyszerű összetettsége” rejti a zsenialitását. Szép, fájdalmas, szomorú, és
nyugtalanító.
Amennyire szeretem a műfaj könyveit, szégyenszemre korábban nem volt szerencsém a könyvhöz, de ezennel pótolva a hiányosságom, és ezt tudom ajánlani azoknak, akik hozzám hasonlóan vonzódnak a pszicho-thrillerekhez. Mert valahogy ez a könyv alapozza meg.
A történet két nézőpontot rejt, ami elég ügyes húzás,
hiszen így sokkal-sokkal árnyaltabb képet kapunk. Mondhatni nélkülözhetetlen ez
esetben.
Egyik szemszög az ügyeletes beteg elménk,
Ferdinand/Caliban világát jeleníti meg, aki tipikusan az az ember, aki mellett
elsétálhatsz naponta ötször, akkor sem fogsz emlékezni rá. Mert ő ilyen. Szóval
a férfi – lepkéi gyűjtése mellett - megszállottan figyeli a fiatal művésznövendék,
Miranda mindennapjait - az ő fogalmai szerint szerelmes belé, bár soha nem
beszélgettek, soha nem kerültek fizikai értelemben közel egymáshoz. Mégis tud
mindent a lányról, kivéve a legfontosabbat: a gondolatait. Ferdinand/Caliban
érzései azonban lassacskán az elviselhetetlenségig fokozódnak, így amikor váratlanul nagyobb összeg üti a markát, mondhatni isteni jelnek tekinti, és úgy
érzi, itt az ideje begyűjteni legújabb „lepkéjét”: a lányt.
A könyv egyedüli tényleges akcióját az jelenti, ahogy
Ferdinand/Caliban elméleti síkról átlép a tettek mezejére, értsd: elrabolja a
lányt. Saját titkos cellát alakított ki neki, és akár egy tárgyat, itt tervezi tárolni őt.
A regény tehát kettejük közös történetét meséli el: egy
fogságét, amely az egyik fél számára maga a pokol, míg másikuk a mennyországot
látja benne. Stockholm-szindróma ide vagy oda – mert bizony ez is megjelenik,
amely a lányban is undort kelt, mégsem tud ellene tenni -, Mirandában igencsak
komplex érzelmek vetődnek fel: egyrészről végtelenül megveti, lenézi a férfit,
miközben sajnálja, majd aztán a gyűlölet hulláma önti el. Nehezen tud mit
kezdeni ezekkel, napról napra különböző módon kezeli a férfit, de semmi sem
segít.
A pszicho-thriller címke helytálló ugyan, ám mégis
sokkal nagyobb hangsúly van a pszichológiai, lélektani részén. Ez azonban olyan
erőteljes, hogy simán eléri, hogy kirázzon tőle a hideg.
Erősen ajánlós. Főleg a műfaj szerelmeseinek. A
lepkegyűjtő ugyanis tényleg finoman megalapozza a hasonló jellegű olvasmányokat (- amelyekről itt állítottam össze egy toplistát, a személyes kedvenceimből).
Egyébként rémesen hasonlít Caroline Kepnestől a Te c. könyvre - mármint nyilván a Te
hasonlít A lepkegyűjtőre. Csak ez sokkal árnyaltabb, sokkal kifinomultabb,
sokkal mélyebb, sokkal elgondolkodtatóbb.
„A nők hatalma! Soha nem éreztem ennyire, hogy titokzatos hatalom birtokosa vagyok. A férfi, röhej. Fizikailag gyöngék vagyunk, sok dologban tehetetlenek. Így van ez ma is. De azért mi vagyunk az erősebbek. Képesek vagyunk elviselni a férfiak könyörtelenségét. De ők a mienket nem.”
4.5/5
Köszönöm az izgalmas ajánlót...azt hiszem meg van a következő olvasmányom. :) Kíváncsi lennék a színházi változatára is.
VálaszTörlés