Chuck Palahniuk – Fulladás (Cigányút)
[Choke]
Chuck Palahniukra nem véletlenül szeretnek
„sokk-íróként” hivatkozni, ugyanis a pasi tényleg eléri, hogy a gyengébbek kisebbfajta sokkot kapjanak, ahogy bizonyos témákhoz hozzányúl.
Első Palahniuk-könyvem, a Beautiful You számomra elég meggyőző volt: ugyanis én a magam részéről maximálisan nyitott vagyok az elvetemült, szabadszellemű, de mégsem öncélú, meglehetősen beteg olvasmányokra - így nem is volt kérdés, hogy bele kell kóstolnom az író további munkásságába is, amely jelen esetben a Fulladást jelentette.
Első Palahniuk-könyvem, a Beautiful You számomra elég meggyőző volt: ugyanis én a magam részéről maximálisan nyitott vagyok az elvetemült, szabadszellemű, de mégsem öncélú, meglehetősen beteg olvasmányokra - így nem is volt kérdés, hogy bele kell kóstolnom az író további munkásságába is, amely jelen esetben a Fulladást jelentette.
Kétségtelenül megállapítható, hogy ez a bizonyos
Palahniuk-stílus a Fulladás (ami Cigányút címmel is megjelent) esetében is jól felismerhető, és a perverziók, abnormális
szituációk, valamint humor felszíne mögött nagy igazságokat találhatunk
elrejtve.
Palahniuk erőssége az eredeti fekete humorában,
cinizmusában, szatirikus és minimalista, de mégsem elvont stílusában, valamint
abban rejlik, hogy már eleve egészen „beteg” – vagy populárisabban fogalmazva: polgárpukkasztó (olyan jó ez a szó, ilyenkor mindig egy lufiként szétpukkanó embert látok magam előtt) - témákhoz szeret
nyúlni, amelyeket aztán mééég elvetemültebb módon tálal, miközben mégsem csak
üres fecsegésről van szó, hanem a sok-sok beteg réteg alatt megtalálhatjuk az
egésznek a célját, az értelmét, egyfajta konklúziót.
A Fulladás esetében Palahniuk fogott néhány alapból is
megosztó összetevőt, mint például szexfüggőség, elmebetegség, vallás, és ezek
köré építette fel történetét, amelynek narrátora a kissé torzult személyiségű Victor
Mancini.
A cselekményről túl sokat nem is szeretnék elárulni:
egyrészt mert nem feltétlenül ez a lényeg, hanem inkább maga a tálalás,
másrészt pedig még véletlenül sem óhajtanék spoilerezni. Lényeg a lényeg:
Victor egy huszonéves szexfüggő, aki próbálja bemutatni nekünk, gyanútlan
olvasóknak, hogy egyfelől ez hogyan alakulhatott ki nála, másfelől hogyan küzd
meg a helyzettel, és magával a – szürreálisnak nevezhető – életével. Nagyon
erőteljesen jelenik meg az anya-fia kapcsolat, hiszen Victor életét erősen
befolyásolja anyjának egykori viselkedése, és jelenlegi állapota: a nőt ugyanis
zárt osztályon kezelik. A kezelés pedig nem olcsó mulatság, így Victor orvosi
tanulmányait félbehagyva egy skanzenban vállal munkát igazi emberi roncsok
között, szabadidejében pedig hobbifuldoklót játszik különböző éttermekben, hogy
egy kis extra betevőhöz jusson, és fizetni tudja anyja kezelésének költségeit.
Így telnek mindennapinak nem nevezhető mindennapjai, amikor megismerkedik egy
anyját kezelő új orvossal, dr. Paige Marshallal, aki valamit elindít benne, és az események még érdekesebb fordulatot vesznek...
Rövid kitérő borító-ügyileg: aki régóta követi a blogot, az tudhatja, hogy egyik vesszőparipám a könyvborító. Nagyon nem térnék most ki erre, már írtam róla, és valószínűleg még fogok is, de számomra a borító a könyv szerves része, amelynek kutyakötelessége kéne, hogy legyen, hogy azt jól kifejezze, hozzáadjon valamit, igényes és ötletes legyen. Na mármost, a Fulladás borítója - bár a rózsafüzér utal ugyan a vallás vonalra - szerintem elég gyengécskére és vérszegényre sikeredett. Legalábbis én úgy gondolom, Palahniuknak mindig meglehetősen hálás témái vannak borító-ügyileg, nála aztán ki lehetne élni a kreatív energiákat. Utánanéztem hát, hogy milyen borítókat álmodtak még meg a könyvnek, és azt kell mondjam, én speciel sokkal boldogabb lettem volna, ha hasonlóval jelenik meg nálunk is, egyszerűen jobban kifejezi a könyv szellemiségét. ↓
Rövid kitérő borító-ügyileg: aki régóta követi a blogot, az tudhatja, hogy egyik vesszőparipám a könyvborító. Nagyon nem térnék most ki erre, már írtam róla, és valószínűleg még fogok is, de számomra a borító a könyv szerves része, amelynek kutyakötelessége kéne, hogy legyen, hogy azt jól kifejezze, hozzáadjon valamit, igényes és ötletes legyen. Na mármost, a Fulladás borítója - bár a rózsafüzér utal ugyan a vallás vonalra - szerintem elég gyengécskére és vérszegényre sikeredett. Legalábbis én úgy gondolom, Palahniuknak mindig meglehetősen hálás témái vannak borító-ügyileg, nála aztán ki lehetne élni a kreatív energiákat. Utánanéztem hát, hogy milyen borítókat álmodtak még meg a könyvnek, és azt kell mondjam, én speciel sokkal boldogabb lettem volna, ha hasonlóval jelenik meg nálunk is, egyszerűen jobban kifejezi a könyv szellemiségét. ↓
külföldi borítók ↑
(Borítós kiakadás vége, csak gondoltam megmutatom, hogy milyen alternatívák vannak még. Ez már persze ízlés kérdése, de én értékelnék valami hasonlót.)
A könyv tehát lényegében egyfajta alámerülés a posványban, méghozzá meglehetősen olvasmányos formában. Aki vevő az ilyesmire, annak nem érdemes kihagynia, akinek viszont patyolattisztaságú a lelke… nos, annak sem. Ideje felébredni – a valóság ugyanis sokkal mocskosabb, mint gondolnánk.
A könyv tehát lényegében egyfajta alámerülés a posványban, méghozzá meglehetősen olvasmányos formában. Aki vevő az ilyesmire, annak nem érdemes kihagynia, akinek viszont patyolattisztaságú a lelke… nos, annak sem. Ideje felébredni – a valóság ugyanis sokkal mocskosabb, mint gondolnánk.
„Szenvedélybetegként semmi mást nem kell érezned, csak a részegséget, drogmámort, ehetnéket. Elég összehasonlítani ezeket a többi érzelemmel, a bánattal, haraggal, félelemmel, szorongással, kétségbeeséssel, depresszióval, máris nem tűnik olyan utolsó dolognak egy kis függőség. Sőt, kifejezetten életképes választásnak bizonyul.”
4/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése