2018/02/24

Ifjúsági gasztrokrimi ✦ Fiala Borcsa - Bűntény a Dunán


Alapvetően ritkán olvasok ifjúsági regényeket, hát még ifjúsági gasztrokrimit – merthogy az általam egyébként igencsak kedvelt wmn.hu-szerző, Fiala Borcsa új könyve bizony ezt a számomra egészen újfajta műfajt képviseli. Formabontó na, értékelem.


Na de épp az előbbiekből kifolyólag megint csak nehéz dolgom van az értékelés során, hiszen nem igazán én vagyok ennek a célcsoportja, azzal együtt, hogy imádok enni és menthetetlen krimifüggő vagyok. Azonban, ahogy azt említettem, ez az egész ifjúsági vonalra épül, és egyébként olvasás közben/után is próbáltam belőni, hogy valójában ki lehet a célcsoportja a könyvnek, és bevallom, nem sikerült teljes mértékben megfejtenem. Ugyanis a felnőttek gyermeki oldalának (mindenkinek van ilyen, kár is lenne tagadni) ugyanannyira szólhat a könyv, mint a tizenéves korosztálynak.

Könnyed sztori, szimpatikus karakterek, rejtély, na meg persze sok-sok ínycsiklandó finomság keveréke jellemzi a regényt. Szerencsére a bugyuta fordulatok távol állnak a könyvtől, Fialán érezni, hogy nem nézi hülyének a gyerekeket, csak azért, mert gyerekek, emellett pedig olyat alkotott, amit én speciel szívesen adnék a fiam/lányom kezébe olvasnivalónak, amennyiben lenne gyerekem (ami szerencsére nincs). Ilyesmi jellegű ifjúsági könyvekre szerintem nagy szükség van – azzal együtt, hogy nem igazán vagyok képben a műfaj jelenlegi felhozatalával.

fülszöveg és szép levendulaszín borító

Na de picit a sztoriról is. Ahogy említettem, a Bűntény a Dunán abszolút uniszex regény, ami egy nagyon pozitív dolog, főhőse egy kisfiú, Peti, akit apukája egyedül nevel (újabb pluszpont) egy lakóhajón (na még egy piros pont). A fiú apukája pedig egy séf, aki olyan fogásokat kreál, hogy fogadjátok meg a tippemet, és készítsetek be valami nassolnivalót a könyv mellé, mert anélkül nem lehet kibírni, hála Fiala Borcsa érzékletes leírásainak. Szóval Peti igazi kis felfedező – amilyenek rendszerint akkoriban voltak a gyerekek, amikor én voltam ennyi idős (pedig az se volt ám aaannyira rég), és még nem a tabletek meg az okostelefonok jelentették a szórakozást -, aki imád a környékbeli szigeten mászkálni, és nagyon vágyik igaz barátokra. Aztán persze felbukkannak azok a bizonyos barátok (rögtön kettő is) az osztály új ikerpárjának személyében, majd egy belevaló lány is csatlakozik a kis csapathoz. És hogy izgalomból se legyen hiány, naná, hogy egy bűntény is történik a szigeten - aminek a felderítése természetesen Petire és újdonsült barátaira vár.

Spoilerveszély elkerülése végett ennyit a cselekményről. A regény nagyon könnyed, olvasmányos, az a típus, amivel a könyveket egyébként távolról elkerülő gyerekeket is be lehet csalogatni az olvasás szentélyébe (néha azért elgondolkozom, hogy hogy jutnak ilyen megfogalmazások az eszembe), ugyanakkor felnőttként is kikapcsolódást nyújt, anélkül, hogy a fejünket vernénk a falba a gyermeki fordulatoktól. Én egy kifejezetten nehéz olvasmány mellett olvastam, mondjuk úgy, a nap „záróakkordjaként”, hogy picit feloldja a másik könyv komor és nyomasztó hangulatát, és – a lehetőségekhez képest - kellemesen könnyed hangulatban zárjam a napot.


Fiala Borcsának van tehetsége az íráshoz, ezt sosem vitattam, de a könyvnek hála azt is tudom, hogy nem csak cikkeket ír baromi jól (tényleg, ez nem a reklám helye, de olvassatok wmn.hu-t, mert nagyonjóó), hanem a regényekhez is ért. Az ifjúsági irodalomhoz legalábbis biztosan.

„Gyilkoska meg hála a magasságos égnek, hogy olyan finnyás. Nem eszik meg az semmit, csak a speciális tápot, amihez az előző gazdája, az a tróger hozzászoktatta. Na de mennyit bosszankodtam, hogy itt urizál ez a kis korcs, aztán tessék, ez mentette meg az életét.”
4/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése