Anna
Woltz – Black Box
Üdvözöllek
a Black Box-ban, egy erősen deformált, felelősség-hárító, elborult értékrendű
társadalom tökéletes szimbólumában.
Hogy
mi az a Black Box? Elég, ha azt mondom Big Brother? Az
egész Black Box-jelenség lényegében a valóságshow struktúrára épül - csak éppen gyerekekkel. A Black Box
maga a ház, amit alaposan bekameráztak, majd összezártak benne hét – egészen
különböző életkorú és viselkedésű - gyereket. Köztük egy börtönt is megjárt kislányt, egy két lábon járó Ticket-reklámbabát, valamint egy milliárdos üzletembert, aki éppenséggel épp csak elhagyta a pelust.
Hollandiában
járunk, akár a nem egészen távoli jövőben, akár napjainkban (a kérdés nyitva
marad, de nem is lényeges), ahol újfajta őrület hódít a gyereket körében: a
Ticket. A Ticket több, mint egy kártya, a Ticket egy fogalom. Egy olyan
rendszer, amelynek segítségével egymás tulajdonságait (intelligencia,
gazdagság, egészség, külső, vonzerő) értékelik a gyerekek. A cél természetesen,
hogy mindenből minél magasabb pontszámot érjenek el. Minél magasabb a pontszám,
annál megbecsültebb, értékesebb tagjai a társadalomnak. Tegye fel a kezét, aki
szerint ez már most teljesen beteg elgondolás!
A
Ticket kezdetben ártalmatlannak tűnt – már így túl azon, hogy óriási
megfelelési kényszert tett a gyerekekre -, de csakhamar kiderül, hogy
elképesztő hatalom került ezáltal a Ticket-gyerekek kezébe. Ha valami nem úgy
működik, ahogy nekik tetszik, akkor képesek bojkottálni komplett márkákat, amellyel
pikk-pakk tönkretesznek cégeket. És mit kezd mindezzel Hollandia felnőtt
lakossága? Semmit. Semmit! Még támogatja is.
Aztán
jön egy ember, aki – jogosan – olyan érdekes jelenségnek tartja ezt, hogy
rögtön valóságshow-t csinál belőle. Ekkor csöppenünk az események közepébe: épp
ezerrel zajlik a casting.
A
szerkesztőségben ott van természetesen maga Az ember, a nagybetűs
dokumentumfilm rendező, akinek a fejéből kipattant a Black Box ötlete, Jacob
Rijn, továbbá a baromi idegesítő, nyilvánvalóan súlyos kisebbségi komplexusait
a környezetén levezető Gonggrijp, a bohókás anyuka, Simone, a huszonéves
„tipikusegyetemista” Brit, valamint főszereplőnk, a maga is Ticket-lány Jamie, akit
néha azért szívesen fejbe rúgtam volna.
A
dráma nem csupán a képernyőn zajlik, hanem a háttérben, a stáb tagjai között
is, és egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy mennyire más értékrendet képvisel
mindenki. Amint a Black Box házban felüti a fejét valamilyen konfliktus, a
szerkesztőségnek el kell döntenie, hogy erre hogyan reagáljon. A reakciók pedig
újabb konfliktusokat szülnek.
Ugyan,
mi történhet egy csapat gyerekkel, akiket a nap huszonnégy órájában megfigyelés
alatt tartanak? Nyilván biztonságban vannak – gondolhatnánk. Ez az illúzió
azonban csakhamar elpárolog, és marad helyette a kőkemény valóság. A laikus
néző azt gondolná, hogy amint beüt a krach, véget ér minden, a növekvő
nézőszámok azonban mindennél fontosabbak. Már semmi sem szent, az emberi – a
gyermeki – élet sem. A kérdés már csak az, hogy meddig mennek el? Egy világban,
amelyben emberek szabadnapot vesznek ki azért, hogy élőben – természetesen a
képernyők előtt - izgulhassák végig a Black Box döntőjét, a szerkesztőség pedig
azon agyal, hogy hogyan lehetne még jobban megdobni a nézettségi számokat,
lesz-e, aki felismeri, hogy teljesen elszabadult a helyzet, nincsenek fékek,
nincs kontroll, nincs már lassan lelkiismeret sem?
Vajon
az az ember, akinek még lehetne beleszólása a dolgokba, aki átlátja a
helyzetet, aki fel tudja mérni a következményeket, hogyan fog dönteni?
Anna
Woltz könyvében rendkívül érdekes társadalmi jelenséget vet fel és jár körül,
amely valahol igen felkavaró és sokkoló. A történetet nem húzza sokáig, ami
szerintem még inkább rátesz arra az érzésre, hogy mennyire gyorsan kicsúszhat a
kezünkből az irányítás. Jött és letarolt mindent.
A
borító remekül el lett találva. Nem csupán önmagában is nagyon látványos, ha
azt sem tudjuk, miről szól a könyv, de emellett ügyesen kifejezi a könyv
tartalmát is. Emellett pedig még élesebb kontrasztot ad: a sztori ugyanis
keményen odavágja az embert, amelyet a cuki színes borító tovább fokoz, mintha
még pluszban a képünkbe röhögne. Mosolygós gyilkos.
„De mi van azokkal az emberekkel, akik semmiben sem jók? Akik csúnyák, buták és szegények, de mondjuk, viccesek és ügyesek? Valószínűleg jobb, ha nekik nincs Ticketük.”
4/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése