2018/04/11

A finn életmód elengedhetetlen elemei ✦ Joanna Nylund - Sisu


A dán Hygge és a svéd Lagom után már alig vártam, hogy megérkezzen a finnek életmódkönyve, a Sisu is – és az a helyzet, hogy nem is okozott csalódást, pedig picit tartottam ám attól, hogy hány bőrt lehet még lehúzni a skandináv életszemléletről. A Sisu azonban valahogy nagyon megfogott bennem valamit, végre kézzelfoghatóvá tett egy olyan dolgot, amit korábban csak éreztem, de nem igazán tudtam nevén nevezni.

Ez a valami pedig egyfajta érdekes keveréke a makacsságnak, kitartásnak, lelki erőnek, és adott esetben valami emberfeletti erőnek. A sisu jellemzője, hogy nincs folyamatosan jelen az életünkben, hanem csak bizonyos élethelyzetekben, szituációkban lobban fel bennünk, amikor különösen nagy nehézséggel kell szembesülnünk. Ez mindenki számára mást jelent, lehet ez akár „csak” egy szimpla vizsgaszituáció, vagy valami sokkal eget rengetőbb dolog, ez már egyénileg dől el, ugyanis mindenki számára más jelent akadályt. Ennek az akadálynak a legyőzésében segít ez a finnek által sisunak elnevezett érzés, aminek jellemzője, hogy miután sikerült leküzdenünk a problémát, gyakran utólag visszatekintve alig értjük, hogyan voltunk rá képesek.


A könyvecske a Lagomhoz hasonlóan kézikönyv jellegű, meglehetősen apró, és gyakorlati tanácsokkal is ellát bennünket, azontúl, hogy bemutatja a finn kultúra jellemzőit. Engem egyébként meglepett a könyv, sokkal jobban tudtam vele azonosulni, mint vártam, a finn oktatási rendszerről szóló rész pedig az egyik kedvencem volt, ebből aztán valóban lehetne mit tanulni.

Részletesebben a könyvről a Hygge // Lagom // Sisu összehasonlító posztban írtam, ezt  >>ide<< kattintva olvashatjátok.

„A bölcs ember hallgat, amikor nincs értékelhető mondanivalója.”
4.5/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése