Nos, részben. De mielőtt ennyire előre szaladnék, vizsgáljuk meg a Párizs királynőjét, mint olvasmányélményt.
Gyakran hangoztatom, hogy számomra bizony fontos a borító is, mert hiszem: egy jól eltalált, az adott könyv hangulatát jól kifejező borítóval lesz igazán teljes az élmény. Nem mellékesen pedig, mivel elsőként ezzel „találkozik” a potenciális olvasó, így abban is segítségünkre lehet a borító, hogy az aktuális lelkiállapotunknak, hangulatunknak, kedvünknek, élethelyzetünknek megfelelő olvasmányt válasszunk. A (jó) borító tehát – szerintem – egy olyan „ziccer”, amelyet nem érdemes kihagyni, alábecsülni. A 21. Század Kiadó általában elég erős ezen a fronton, és nincs ez másképp a Párizs királynője esetében sem: hibátlanul sikerült eltalálni a regény melankolikus, szokatlan atmoszféráját – számomra legalábbis pontosan ilyen élmény volt olvasni a történetet.
A furcsa hangulatú regényben fikció keveredik életrajzzal.
PAMELA BINNINGS EWEN ALAPVETŐEN NEM MEGY TÚL MÉLYRE – HA NEM IS A FELSZÍNEN, DE A FELSZÍN KÖZELÉBEN MOZOG (AMI EGYÉBKÉNT NEM BAJ), MÉGSEM SEKÉLYES, BÁR MEGMARAD A KÖNNYEN EMÉSZTHETŐ KATEGÓRIÁNÁL.
Visszatérve a kezdeti kérdésekhez: megtudjuk-e a regényből, hogy ki volt valójában a nő a Coco Chanel név mögött? Nem egészen, ugyanakkor a regény segít árnyalni a képet, engem speciel közelebb vitt ahhoz, hogy – még ha azonosulni nem is feltétlenül tudok vele – megértsem a miérteket azon tettei mögött, amelyekért sokan elítélik.
A regény egyik nagy érdeme az, hogy
behoz egy olyan témát, amiről talán
kevesebb szó esett, esik: ráirányítja a figyelmet azokra a nőkre, akik a II.
világháború idején a náci katonák szeretői voltak. Ezeket a nőket később
saját honfitársaik kiáltották ki kollaboránsoknak, és sokuk kegyetlen
megtorlások áldozataivá váltak.
Nem célom állást foglalni ebben a kérdésben jelen könyvértékelővel, ahogy a szerző sem óhajtja az olvasó szájába rágni, hogy mit is kéne gondolnia, viszont rámutat arra, hogy – ahogy az életben szinte semmi – ez sem egy „fekete-fehéren” eldönthető vagy megítélhető kérdés. A történelem egy kegyetlen szegletére világít rá, és elgondolkozásra késztet: én vajon mit tettem volna meg a túlélésért, a jóllétemért, a szeretteimért? Meg lehet-e ítélni? El lehet-e ítélni? Azt hiszem, ezekre nem léteznek „helyes” válaszok.
Pamela Binnings Ewen regénye nem
lett a kedvencem, nem varázsolt igazán el, nem okozott katarzisélményt. Ugyanakkor jól
esett elmerülnöm ebben a szokatlan, lassan hömpölygő történetben, és némi
bepillantást nyernem abba, hogy ki az a nő, aki a máig töretlen népszerűségnek
örvendő Chanel márkanév mögött állt.
„Ez olyan lecke volt számomra, amit sosem felejtettem el. A munka szabadság. A munka biztonság és függetlenség.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése