Fiona Barton – Az özvegy
[The Widow]
Úgy gondolom, hogy Az özvegy legfőbb erénye a
kettősségében rejlik: egyszerre kapunk egy nem különösebben újat mutató
thrillerféleséget (de hát lássuk
be, manapság egyre nehezebb is valami teljesen újjal előállni, hiszen már a
legbetegebb ötleteket is papírra vetették), valamint egy – főleg lélektani
szempontból - nagyon izgalmas háttér sztorit, méghozzá nem csupán egyetlen
nézőpontból, hanem számtalanból – ahogy a történetvezetés épp megkívánja. Középpontban
természetesen a címadó özvegy szemszögével, ami nem túl gyakori, éppen ezért
igen érdekes. Ez a kettősség, valamint az özvegy sajátos helyzetének bemutatása
az, ami szerintem hozzásegíti a könyvet ahhoz, hogy kiemelkedjen
kategóriájában.
Történetünk kezdetén megismerkedünk magával az
özveggyel, Jeannel, aki rögtön belecsap a lecsóba: belecsöppenünk egy olyan
szituációba, amely rögvest felkelti az olvasó érdeklődését. Vajon mi lehet az
oka, hogy ezt a frissen megözvegyült asszonyt ekkora sajtóérdeklődés fogadja?
Miért van a levegőben a megvetés és lenézés mindent beterítő aurája? Ahhoz,
hogy átfogó képet kapjunk, nem csupán Jean szemszögéből látjuk a dolgokat,
rögtön utána a riporter nézőpontjával is szembesülünk.
Hamar világossá válik, hogy a sajtóérdeklődés
hátterében egy évekkel korábbi eset áll, egy kislány rejtélyes eltűnése, amely
Jean egykori férjéhez, Glenhez vezette a nyomozókat. Az eset igencsak felkavaró
jellegénél fogva hatalmas felháborodást váltott ki az emberekből, akik közül
sokan önjelölt igazságosztó szerepében tetszelegve próbálták megkeseríteni a
Taylor család életét folyamatos fenyegetőzéseikkel. Az eset végére azonban
évekkel később sem sikerült pontot tenni, addig pedig a kedélyek sem
csillapodnak le teljesen. Mindenki tudni szeretné, hogy valójában mi is
történt. Gyakorlatilag az egész ország egy emberként fordult Glen Taylor ellen,
valamint Jean ellen, amiért kiállt férje mellett, holott mégsem sikerül a férfire
rábizonyítani a bűnösséget. Ki tudhatja igazán, hogy mi zajlott a háttérben?
Talán csak az özvegy, aki azonban hallgat. Szép apránként azonban beavatja az
olvasót mindabba, amire a közvélemény ácsingózik. Ki ez az ember, akihez
feleségül ment sok évvel ezelőtt? Jean gondolataiba bele-belepillantva vele
együtt rakjuk össze a kirakós darabkáit: együtt igyekszünk megfejteni mind
magát az esetet, mind pedig a férje valódi énjét. Ez jellegénél fogva nem egy
sietős folyamat, ebből adódik, hogy maga a cselekmény sem túlzottan pörgős, ám
mégis fenntartja a feszültséget.
A sok-sok nézőpontról már korábban szót ejtettem, ez
nekem kifejezetten tetszett. A későbbiekben az özvegy, valamint a riporter
szemszögén túl bepillantást kaphatunk a nyomozás élén álló rendőr, továbbá az
elrabolt kislány édesanyjának, végezetül pedig az események kulcsfigurájának, Glen
Taylornak a gondolataiba is.
A karakterek érdekesek, bár Jeant valójában – azzal együtt,
hogy gyakorlatilag beleláttunk a fejébe – mégsem sikerül igazán kiismernünk. Ez
azonban azt hiszem, azért lehet, mert saját magát sem ismeri eléggé.
Gyakorlatilag egy férfi árnyékaként élte életének meghatározó részét,
elvesztette személyiségét, és rémesen összezavarodott. A riporter, Kate sokkal
talpraesettebb, bár nem kifejezetten szimpatikus figura. Érdekes módon talán a
nyomozó kerül legközelebb az olvasóhoz (hozzám legalábbis), igazi
lelkiismeretes ember, aki tényleg a munkája rabja, ami sok esetben inkább átok, mintsem áldás. Glen Taylor pedig… nehéz őt
szavakba önteni, és ítéletet mondani felette, amíg nem vagyunk tisztában
mindazzal, ami valójában a háttérben áll. Jó ember? Nem, azt hiszem, azt
megállapíthatjuk, hogy nem. De hogy elkövette-e mindazt, amivel vádolják? Nos,
ezt az olvasóra bízom…
Úgy gondolom, kifejezetten olvasmányos formában
sikerült Fiona Bartonnak papírra vetnie a – kategóriájához képest – fizikai értelemben
nem kifejezetten mozgalmas történetet, ennek köszönhetően tényleg nehezen tettem
le, és igen hamar a végére is értem.
Maradtak-e bennem kérdőjelek? Igen. Érzek-e benne
logikai buktatókat? Némileg igen. Ezzel együtt, tetszett? Naná. Nos, az a
helyzet, hogy a könyv közel sem hibátlan (első könyves szerzővel azonban
elnézőbb vagyok), ám a hibái számomra nem voltak zavaróak, és végül nagyobb
részben elégedetten csuktam be a könyvet. Nem fogok ódákat zengeni róla, mert a
mércémet magasabbra tettem, de azt kell mondjam, Az özvegy egy teljesen korrekt olvasmány, amely bár nem
kerül be a kedvenceim közé, mégis jó szívvel tudom ajánlani, és pozitív
olvasási élményként zárom megismerkedésünket. Fiona Barton nevét pedig
megjegyeztem, és kíváncsian várom, legközelebb mivel rukkol elő.
„Teljesen átlagosan néz ki, gondolta Sparkes. De hát a szörnyetegeken ritkán látszik, hogy azok. Reménykedik az ember, hogy észreveszi a belőlük kivillanó gonoszságot – ez átkozottul megkönnyítené a rendőri munkát, mondta gyakran. Tudta azonban, hogy a gonoszság tünékeny természetű, csak időnként pillantjuk meg, és ettől még borzasztóbb.”
4/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése