2019/06/26

Viselnéd a magyar irodalom legendás alakjait? ✦ Interjú a Vates megálmodójával

Kultúrforradalom, közösségi mozgalom, irodalom és öltözködés egyvelege – ezt közvetíti egy ígéretes, új, „identitásalapú” hazai ruházati márka, a Vates. Csányi Pétert, a projekt és brand alapítóját kérdeztem a Vates születéséről, üzenetéről, jövőbeli tervekről – és persze magáról az olvasásról.


Na de, hogy mi is az a vates? A szó jelentése: küldetéstudattal rendelkező költő. A Csányi Peti és Bárány Bence alkotta Vates, mint ruházati márka pedig véleményem szerint egészen remekül jeleníti meg ezt a definíciót. A lelkes csapat ugyanis a magyar irodalom híres alakjai által inspirált mintákat alkot jellegzetes stílusban pólókra, középpontban olyan mindannyiunk számára ismerős alakokkal, mint például Ady, Kosztolányi, Radnóti, Babits, vagy épp Petőfi.

Az első kollekcióban 10 különböző minta kapott helyett, ugyanakkor Petiék nem csupán egyszeri projektet terveznek, folyamatosan készülnek az újabb és újabb dizájnok, középpontban a magyar irodalom jeles képviselőivel.

fotó: Varga Domonkos



Valójában mit takar a Vates? Kik vagytok, mi hívta életre a projektet?

Cs.P.: Az ötlet maga, hogy magyar költőkből utcai stílusú ruházati márkát csináljunk, 4-5 éve fogant meg, a középiskolás éveim végén. Az irodalom tanárom nagyon nagy hatással volt rám, hála neki kezdtem el rajongani a költészetért. Teljesen magával ragadott az, ahogy egy-egy költő képes lefesteni a világot és akár a köznapi egyszerűségből is varázslatos szépséget formálni. Különösen Adyért rajongtam, de annyira, hogy még nyomtattam is magamnak egy pólót a képével és egy idézettel tőle: „A Minden kellett, s megillet a Semmisem.

EKKOR JÖTT AZ ÖTLET, HOGY HA EZEKET A KÖLTŐKET MINDENKI ISMERI, AZ ÜZENETEIKET NAGY TISZTELETTEL ŐRIZZÜK, ÉS GENERÁCIÓKON KERESZTÜL MINDANNYIAN TANULUNK RÓLUK, AKKOR MIÉRT NINCSENEK ŐK - A (TAN)KÖNYVEKEN KÍVÜL - MÁSKÉPP IS BENNE A KÖRFORGÁSBAN? MIÉRT NE LEHETNE RUHÁZATI MÁRKÁT CSINÁLNI BELŐLÜK, ÉS ÍGY „SZEXIVÉ” ÉS „MENŐVÉ” TENNI A KÖLTŐKET?

Már ekkor megfogant bennem a név is: Vátesz. Hiszen a nagy költőink voltak a váteszek, és a név maga is jól cseng. Aztán amikor már Bárány Bencével elkezdtünk együtt dolgozni, akkor ő javasolta, hogy inkább a latin leírását használjuk, mert ha hosszútávon nem csak Magyarországon akarunk értékesíteni, akkor a Vatest máshol is ki tudják ejteni.

De vissza a középiskolás éveim végére: középiskola után Londonba mentem egyetemre, amit tavaly fejeztem be. Elkezdtem dolgozni egy nagyvállalatnál, szintén Londonban, és utáltam minden percét. Önkínzásnak éltem meg az egészet, azt éreztem, hogy senki sem szeret ott dolgozni, csak „bevonszolják” magukat az emberek, hogy utána ott panaszkodhassanak. Én nem akartam olyan környezetnek a részese lenni, ami ennyire negatív és a szabadság feladásáról szól. Ahogy azon törtem magam, hogy miképp léphetnék ki a nagyvállalati világból, visszanyúltam a korábbi ötleteimhez. Még mindig biztos voltam benne, hogy a Vates egy sikeres projekt tud lenni, viszont én nem értettem, és nem is értek a designok elkészítéséhez. Szerettem volna partneri kapcsolatba lépni valakivel, aki szintén rajong az irodalomért, és tud pólógrafikákat készíteni. Így történt, hogy egy ismerősöm összekötött Bárány Bencével, akinek tökéletes profilja volt: költő, slammer és grafikus!
 
Csányi Peti és a Petőfis póló
fotó: Varga Domonkos
Eredetileg „csak” gondolatébresztő verseket osztottatok meg Instagramon, ehhez képest meglehetősen nagy lépést jelent előrukkolni egy saját ruházati márkával. Milyen fogadtatása volt a meglévő követőitek körében? Egyáltalán mit jelent számotokra az, hogy „identitásalapú ruházati márka”?

Cs. P.: A versidézetekkel leginkább inspirációt akartunk vinni az emberek mindennapjaiba, és közben indirekt módon felmérni, hogy lehet-e igény egy ruházati márkára. Ugyan a háttérben már az elejétől nagy erőkkel dolgoztunk a kollekción, de ezt egy szóval sem akartuk említeni az oldalon magán, mert nagy dobásként akartuk tálalni. Őszintén szólva, szerintem tényleg nagy dobás is lett belőle: rengeteg üzenetet kaptunk, hogy mennyire király a kollekció és az ötlet maga, illetve rendelések is jöttek be szép számmal. Lekopogom, de olyan még nem volt, aki negatívan nyilatkozott volna.
  
AZÉRT VAGYUNK IDENTITÁSALAPÚ MÁRKA, MERT NEM PÓLÓKAT, HANEM IDENTITÁST ADUNK. AZ ÖLTÖZKÖDÉS IS AZ ÖNKIFEJEZÉSRŐL SZÓL – HOGY KI HOVA TARTOZIK, MI AZ IDENTITÁSA, MI AZ, AMI FONTOS NEKI. ÉN AZÉRT TARTOTTAM FONTOSNAK AZ IDENTITÁST A SAJÁT ESETÜNKBEN KIEMELNI, MERT MI TÉNYLEG A KÖZÖS, KOLLEKTÍV MAGYAR IDENTITÁSUNKAT FELHASZNÁLVA ÉPÍTKEZÜNK ÉS ÉPÍTÜNK.

Elég csak körbenézni, hogy lássuk, mennyire mélyen bele van ágyazódva a költészet és irodalom a magyar kultúra véráramába – nincs magyar település Ady Endre utca nélkül, szerintem az ország gimnáziumainak harmada költő vagy író nevét viseli, és a Parlament mellett is József Attila szobor van.

Azt fontos megemlítenem, hogy a kollekció elkészítésénél egy nagyon fontos dolog lebegett a szemünk előtt: hogy olyan mintáink legyenek, amik nem csak a „bölcsész” közönséget tudják megszólítani. Miért? Mert mindenki ismeri a nagy költőinket, viszont nem mindenki rajong a költészetért. Azt viszont mindenki tanulja az iskolában, hogy Ady mennyit dorbézolt, italozott és kereste a hölgyek társaságát. És mivel a versei jelentős részében ennek hangot is ad, ezért Adyt, mint személyiséget, tényleg nem csak az irodalomfanatikusok kedvelik. Tehát ha a személyét, és nem a verseit próbáljuk megjeleníteni, akkor több embert tudunk megszólítani.

A "hatokat" ábrázoló minta Kemény Zsófin
fotó: Csányi Péter

Mi alapján döntöttétek el, hogy mely íróink, költőink kerülnek a pólókra? Várhatóak még újabb minták? Vártok a (leendő) vásárlóitoktól erre vonatkozóan ötleteket, kívánságokat?

Cs. P.: Igyekeztünk a legnépszerűbb költőkből mintát csinálni. Babits, Kosztolányi, Ady, Petőfi, Radnóti – őket tényleg mindenki ismeri.

AZ EGYETLEN, AKIT SZERINTÜK IS RÚTUL KIHAGYTUNK, AZ JÓZSEF ATTILA VOLT – EZZEL MI IS TISZTÁBAN VOLTUNK, VISZONT SZERETTÜK VOLNA ELINDÍTANI MÁR MAGÁT A MÁRKÁT.

Hamarosan várhatóak újabb minták is, hisz a beérkezett rendelések abszolút azt tükrözik, hogy van rá igény, illetve mi is le tudtunk szűrni pár adatot, hogy milyen irányba vigyük el majd a következő darabokat. Persze, rengeteg ajánlást kapunk, de mindegyiket nem fogjuk tudni teljesíteni. Főleg József Attilát hiányolták mások is. Az biztos, hogy lesz József Attilás mintánk, és másokat is tervezünk, de azt még nem árulnám el.


Említetted, hogy a Babitsos dizájnt sokan szeretik. Vannak kiugróan népszerű minták? Melyik a személyes kedvencetek?

Cs. P.: A legnépszerűbb mintánk az Adys, ezt követi a minta, amin hatan vannak, majd Kosztolányi. A Babitsos minta nem kiugróan népszerű, csak többen szeretik, mint pl. a Petőfiset vagy a Radnótisat. Engem ez csak azért lep meg, mert szerintem az Adys, Petőfis és Radnótis mintáink néznek ki a legjobban. De talán Petőfit azért nem veszik annyian, mert ő korban távolabb áll tőlünk.

Nekem egyértelműen az Adys minta a kedvencem. Azt is szerettem volna, ha az Adys mintánk nagyon ütős lesz - és a beérkezett rendelések alapján tényleg az a legnépszerűbb.

Babits Mihály: Esti kérdés c. versének részlete rajtam
fotó: Tóth Martin

 Úgy gondoltok a projektre, mint olvasásnépszerűsítő misszióra, vagy azokat szeretnétek elsődlegesen megszólítani, akik már eleve irodalomkedvelők, akik már „nem szorulnak rá” az előbbire, mert egyébként is sokat olvasnak? Egyáltalán szerintetek hogyan lehet ma hatékonyan megszólítani azokat az embereket, akik még nem éreztek rá az olvasás mámorító ízére?

Cs. P.: Az olvasás mámorító íze – de szépen fogalmaztál. A projekt egyik célja az irodalom népszerűsítése is, igen. De mi inkább egy laza, utcai stílusú márka akarunk lenni, mint csak irodalmi projekt. Lehet, hogy most első körben még csak irodalomkedvelők találnak meg minket, viszont hosszú távon a célközönség az bárki, aki ismeri a magyar költőket – és mivel Magyarországon mindenki tanul az irodalomról, ezért a célközönség tényleg mindenki. Azt nagy személyes élménynek élném meg, hogyha valaki nekünk hála kezdene el több könyvet vagy verset forgatni a kezében.

AZ OLVASÁS RENDKÍVÜL FONTOS AZ ELME FRISSEN TARTÁSÁHOZ, ÉS EZ NEM CSAK A SZÉPIRODALOMRA, HANEM BÁRMILYEN KÖNYVRE IGAZ, MAGÁT A VATEST SE TUDTAM VOLNA LÉTREHOZNI, HOGYHA NE KAPTAM VOLNA INSPIRÁCIÓT KÖNYVEKBŐL.

Szerintem a leghatékonyabb megszólítása a fiataloknak az a közösségi média. Ezen belül pedig az influencerek feladata az, hogy értéket adjanak át a fiataloknak, akik követik őket.

MIVEL MA MÁR - KEMÉNY MUNKA ÁRÁN - BÁRKIBŐL LEHET INFLUENCER, EZÉRT A FELELŐSSÉG TÉNYLEG CSAK RAJTUK VAN, HOGY LAMBORGHINIVEL VAGY KÖNYVEKKEL PÓZOLNAK AZ INSTAGRAMON? EGYÉBKÉNT NYUGODTAN LEHET LAMBORGHINIVEL IS, HA KÖZBEN VAN TÉNYLEG ÉRTÉKET ÁTADÓ TARTALOM IS MELLÉ.
 
Petőfit olvasok Petőfiben
fotó: Tóth Martin
Ha egyetlen mondatban kéne összefoglalni a kollekcióval közvetíteni kívánt üzeneteteket, értéket, mi lenne az?

CS. P.: A művészek ünneplése a mindennapokban.


Hosszútávon milyen terveitek vannak? 

Cs. P.: Nagyon hálás vagyok mindenkinek, aki eddig rendelt tőlünk, büszke vagyok, hogy sikerült jó pár tucat ember bizalmát kiérdemelnünk már most. Szeretném, hogy ők tisztában legyenek vele, hogy mennyire hálásak vagyunk– így a fő prioritás az ő hibátlan kiszolgálásuk.
Jövőbeni terveinket illetően mindenekelőtt a kollekció kibővítése a cél. Átbeszéltük, hogy a beérkező rendelések, üzenetek alapján „kikből” csináljunk még mintákat és milyen stílusban. Szeretnénk több fiatal művésszel (íróval, költővel, zenei előadóval, színésszel) és kulturális szervezettel együttműködni, hogy minél több emberhez eljuthassunk. A hosszútávú terv pedig az, hogy ne csak online, hanem bolti értékesítést is folytassunk. Hogy ezt egy Vates boltban vagy egy már létező márkán keresztül fogjuk csinálni – na az egyelőre egy nagy kérdés.

A Petőfi mintás pólókon található idézet a Mögöttem a mult... c. vers egy részlete
fotó: Tóth Martin


A teljes kollekciót >>IDE<< kattintva tudjátok csekkolni.

Pro tipp, ha pólót vásárolnál: tapasztalataim alapján a méretezés inkább szűkebb, mintsem lazább (női pólók), ha inkább enyhe oversize fazont preferáltok, vagy mellben erősebbek vagytok, érdemes lehet a szokott méretnél egy számmal nagyobbat választani. Egyébként a pólók pihe-puhák, jó minőségűek és elasztikusak is. 

➯ Még több könyves tartalomért kövess INSTAGRAMon és FACEBOOKon is! 😊

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése