Chuck
Palahniuk – Beautiful You
A
Beautiful You egyfajta disztópia: kalandozások egy szexuálisan erősen
túlfűtött, de azon már jóval továbbmutató, szürreális, abnormális, feje
tetejére állított világban, ahol a férfiak kiéhezett, tehetetlen „zombikká”
redukálódtak, vagy radikális, gyűlölködő hordákban gyülekeznek, a nők pedig
felszívódtak és önkéntelen kéjelgések közepette vergődnek élet és halál
határán.
Erős,
mi?
Ez
az első Palahniuk könyvem, így eredeti nyelven olvastam, hogy maximálisan
átjöjjön az a bizonyos „Palahniuk-stílus”, amelyről sokan ódákat zengenek - de
magyarul is megjelent ám, bár tény, hogy sokkal kevésbé szép - ellenben jóval
szuggesztívebb - borítóval.
Belecsapva
a közepébe, azt kell mondjam, hogy bármennyire is torz világképet vetítettem
előre, a könyv mégis teljesen hétköznapian indul. Mondhatni, már-már kissé
klisé módon romantikus csajregénynek tűnhet, de ahogy haladunk előre a
történetben szépen nyomon követhető ív vezet az átlagosból egy elborult, bizarr
világba, amely nem csupán feszegeti a határokat, hanem jócskán túl is lépi
azokat.
Történetünk
középpontjában a húszas éveiben járó Penny Harrigan áll, aki egy nagymenő New York-i ügyvédi iroda ranglétrájának alsó fokáról próbál egyre feljebb emelkedni. Penny
megtestesíti az igazi limonádéregények tipikus főszereplőjét: ő az a kissé
Bridget Jonesra hajazó karakter. Egy nap azonban felívelni látszik a csillaga,
legalábbis magánéleti téren, amikor szó szerint belebotlik a világhírű, különc
milliárdosba, C. Linus Maxwellbe. Ekkor megtörténik a lehetetlen: a férfi
randevúra hívja. Mondom, tiszta klisé eddig, nem? A hangsúly az eddigen van.
Miután
párocskánk kellően összemelegedik, kezdetét veszi az események szürreális
irányba történő fordulása. Maxwell speciális, nőknek szóló szexuális
játékszereken dolgozik, amely a Beautiful You név alatt fut. Nem egyszerű
játékszerekről van azonban szó, ugyanis Penny – mint Maxwell aktív tesztalanya
– megtapasztalja, a különböző eszközöknek, krémeknek, és tablettáknak
köszönhetően olyan földöntúli, halálközeli élvezetet tapasztal meg, amelyhez
foghatót sosem érzett. Ez pedig nem feltétlenül jó. Maxwellnek többször szinte a
halál torkából kell Pennyt kiragadnia, ugyanis olyan sokk éri a szervezetét, amelyet
nem tud befogadni.
Pennynek
és Maxwellnek pontosan 136 nap után – csakúgy, mint Maxwell korábbi szeretői
esetében - elválnak útjaik, a Beautiful You termékek pedig csakhamar
kereskedelmi forgalomba kerülnek. A nők sáskaként vetik rá magukat az innovatív
játékszerekre, és szinte egyik pillanatról a másikra függők lesznek.
Na
ebből a helyzetből alakul ki a korábban már felvázolt, abszurd világ, amely a könyv
végéhez közeledve egyre inkább science fictionös elemeket is kezd mutatni.
Természetesen
itt még közel sincs vége a történetnek, de ha az eddigiek nem rettentették el a
kedves olvasót, akkor rábízom a továbbiak felfedezését, amely igazi beteg módon ínyenc fogásokat tartogat még.
Gondolhatnánk,
hogy olyasmi ez a könyv, mint „a szürke árnyalatai”, de akkor nem sikerült megértenünk
igazán a könyv lényegét. Palahniuk könyvében görbe tükröt állít a modern
fogyasztói társadalom elé, melyet megannyi popkulturális utalással fűszerez
meg.
Engem
némileg emlékeztet a könyv Robert Merle - Védett férfiak c. regényére - ami szerintem több, mint zseniális -, bár nem
sokban. Tulajdonképpen mindkettőben valamelyest hasonló dolgok történnek, de
egészen más stílusban, más célból és módon.
Maradt
azonban néhány kérdőjel bennem a könyvvel kapcsolatban. Ezek felfoghatók
logikai bakiknak is, de persze könnyedén elképzelhető, hogy csak számomra nem áll
össze a dolog.
Itt van például Penny – egyértelműen Maxwell hatására kialakult – márkafüggősége, aki annak ellenére, hogy pont Maxwelltől igyekszik megszabadulni, mégis Louis Vuitton táskával a hátán, Prada övvel a derekán mászik fel egy hegyre (!), Nepálban (!), hogy felkeressen egy ősöreg, vak, remete szexboszorkányt (!). Képzeljük már el. Viszont éppen ennek szürrealitása folytán gondolkoztam el azon, hogy meglehet, hogy ez egy újabb görbe tükör a már meglévő görbe tükrön belül, amolyan „Inception-módon”. Húha.
Itt van például Penny – egyértelműen Maxwell hatására kialakult – márkafüggősége, aki annak ellenére, hogy pont Maxwelltől igyekszik megszabadulni, mégis Louis Vuitton táskával a hátán, Prada övvel a derekán mászik fel egy hegyre (!), Nepálban (!), hogy felkeressen egy ősöreg, vak, remete szexboszorkányt (!). Képzeljük már el. Viszont éppen ennek szürrealitása folytán gondolkoztam el azon, hogy meglehet, hogy ez egy újabb görbe tükör a már meglévő görbe tükrön belül, amolyan „Inception-módon”. Húha.
Mindenesetre
kétségtelenül igen érdekes olvasmány volt. Mindenféle értelemben.
„A jövő gyakran meggyötri azokat, akik túl sokat várnak az élettől.”
4/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése