2020 nem volt egy „szar év”. Persze, tegyük félre az álszenteskedést: én
is jókat röhögök az évet mindenféle válogatott borzalmakhoz hasonlítgató
mémeken, mert hát azt talán mindannyian beláthatjuk, hogy 2020 – finoman szólva
is – egy kihívásokkal teli év volt, Fredrik Backman szavaival élve pedig „a humor a lélek utolsó védelmi vonala, amíg
nevetünk, élünk”. Azonban ha kizárólag
a szart, a nehézségeket, az akadályokat, a fájdalmakat látjuk meg az évben,
akkor még értelmetlen is volt. Igen, tudom, hatalmas közhely, de mégiscsak
igaz: még a legnagyobb szenvedések is taníthatnak nekünk valamit - ha hagyjuk.
Ha a folytonos ellenkezés, háborgás és (jogos) kiakadások mellett (merthogy az is teljesen oké, ha éppen rosszul érezzük
magunkat; dühösek, szomorúak, feszültek vagyunk, és ezt kifejezzük) megnézzük
azt is, hogy mit vihetünk magunkkal
az adott helyzetből, hogyan töltekezhetünk, mit taníthat egy-egy nehézség. Ez
nem csupán lehetőség, hanem, úgy gondolom, felelősség is - saját magunkkal
szemben.
Mert az a helyzet, hogy 2020 nem
volt egy szar év. Csak azért, mert az évszám utolsó számjegye nulláról egyesre változik,
nem szűnnek meg varázsütésre a problémáink. De akkor – és csakis akkor – lehet egy új
kezdet, egy új lehetőség esztendője, ha magunkkal visszük mindazt, amit ez az
év tanított. Nem csupán a jövő évre, hanem egész hátralévő életünkre.
Az alábbi bejegyzésben megmutatom, hogy 2020-ban melyek voltak azok a könyvek, amelyek a legnagyobb hatással voltak rám, amelyek a legtöbb útravalót adták, amelyek a legerősebb kapaszkodókat jelentették, és amelyeket nagyon jó szívvel tudok ajánlani saját, szubjektív olvasmányélményeim alapján ebben a – globális-társadalmi és magánéleti perspektívából is – „kihívásokkal teli” évben.
A könyvek gyerekkorom óta nagyon
fontos szerepet töltenek be az életemben, de – hogy ilyen drámaian fogalmazzak
– 2020-ban egyenesen életmentőek voltak számomra. Oké, van ebben egy enyhe túlzás, de tényleg csak egy enyhe.
Legalábbis, azt gondolom, életbevágóan fontos dolog megtalálni önmagunkat.
Ebben a folyamatban – amelynek még közel sem értem a végére – kétségtelenül kiemelkedő
szerepe van az irodalomnak (is), mint egyfajta reflexiós felületnek, iránytűnek,
feszültséglevezetőnek és... még sorolhatnám napestig.
A hosszas felvezetés után pedig – végre – rá is térek arra a részre, ami miatt valószínűleg Te is ide
kattintottál: magukra a könyvekre.
MÉRFÖLDKÖNYVEK, AVAGY MEGHATÁROZÓ OLVASMÁNYÉLMÉNYEIM 2020-BÓL
FREDRIK BACKMAN: MI VAGYUNK A MEDVÉK
Jobb
későn, mint soha, tartja ugye a mondás, én pedig az idei évben több olyan
szerzőt is felfedeztem, akik nem ismeretlenek a „könyvkedvelők” körében, nálam
azonban valamiért csak most jött el ezen írók ideje. Ilyen például Fredrik
Backman is, akinek a neve – spoiler – elő fog még kerülni ebben a válogatásban.
2020-at ugyanis egyebek mellett nem csupán Backmannal indítottam (Mi vagyunk a medvék), hanem vele is
zártam (erről pedig később), és ó, milyen jól döntöttem. Már így tudat alatt. A
Mi vagyunk a medvék hangulatában
talán leginkább Rowling Átmeneti
üresedését idézi számomra, mégis nagyon egyedi, nagyon „backmani”.
Ez utóbbi jelzőt nem nagyon tudnám definiálni, azonban ha valaki csupán néhány
oldalt olvasott már Backmantól (érdemes!), az tudni fogja, hogy mit takar. És
hogy miről szól? Egy kisváros, Björnstad lakóiról. Reményről, fájdalomról,
generációkon át öröklődő traumákról, barátságról, szerelemről, az életről.
Sorsokról. Következményekről. Felelősségről.
SUZANNE COLLINS: AZ ÉHEZŐK VIADALA-TRILÓGIA +
ELŐZMÉNYREGÉNY
Nos, igen, 2020 tartogatott néhány
olyan gyöngyszemet is számomra, amelyek sokak számára már talán „lerágott
csontnak” számítanak (bár ennek a kifejezésnek szerintem nincs is
létjogosultsága az irodalomban), nálam mégis most jött el az idejük. Ilyen
egyebek mellett Suzanne Collins népszerű trilógiája is, amely a tavaszi
koronavírusos időszak berobbanásakor kihúzott az olvasási válságomból. Isteni
szerencse, hogy épp idén jelent meg a sorozat előzménykötete, az Énekesmadarak és kígyók balladája is,
így majdhogynem egy huzamban olvashattam el a négy kötetet. És imádtam. Érdemes
adni egy esélyt a (könyv)sorozatnak, ha még nem kerítettél rá sort, akkor is,
ha a filmek és/vagy a komoly népszerűsége okán van benned valamiféle ódzkodás.
MATT HAIG: MIÉRT ÉRDEMES ÉLETBEN MARADNI?
Matt Haig nem csupán elképesztően
jópofa gyerekkönyvek szerzője, hanem a depresszió közeli ismerője is. A Miért érdemes életben maradni? című
kötetével azt mutatja meg, hogyan köthetünk békét saját démonainkkal. Vannak
azok a könyvek, amelyeknél azt érzem, ha ezt minden ember elolvasná, egész
biztosan jobb hely lenne a világ – na, így voltam ezzel a kötettel is. Matt
Haignek – akárcsak Backmannek – is van egy nagyon jellegzetes és nagyon
szerethető írói stílusa, amelynek köszönhetően elképesztően „olvasmányossá”
tesz olyan kedvesen könnyed témákat, mint a depresszió, szorongás,
pánikbetegség. Gyakorlatilag azt vettem észre, hogy olvasás közben szinte
mosolygott a lelkem. Ilyen egy jó könyv.
Bővebben ITT
írtam a könyvről.
GREGORY MAGUIRE: A BOSZORKÁNY
Óz világa nagy kedvencem, legyen
szó akár a klasszikus, szó szerint mesebeli Ózról, akár egy kifordított, a tündérmeséktől
a legtávolabb álló Óz-történetről - mint például Gregory Maguire ezen regénye.
Vannak, akik úgy gondolják, hogy egy ismert mese „újraírása” mintegy
megszentségteleníti az eredeti történetet azzal, hogy kifordítja önmagából, és
rámutat arra, hogy a jóságos tündér valójában egy szociopata zsarnok, a
közutálatnak örvendő ’gonosz’ voltaképp ugyanolyan esendő ember (vagy bármilyen
lény), mint mi vagyunk, a varázslényekkel benépesített színes világ mögött
pedig egy kegyetlen elnyomó rendszer áll. Gregory Maguire arra vállalkozott,
hogy az L. Frank Baum eredeti történetében hálátlan mellékszerepre
kényszerített Gonosz Nyugati Boszorkány, azaz Elfaba élettörténetét helyezi
középpontjába, annak átgondolására késztetve az olvasót, hogy mit jelent
’jónak’, illetve ’rossznak’ lenni?
Bővebben ITT
írtam a könyvről.
FELDMÁR ANDRÁS: SZEMÉLYES ÉS SZEMÉLYTELEN / A
LÉLEK RUGALMASSÁGA / FÉLELEM, DÜH, AGRESSZIÓ ÉS SZEX
Feldmár András ugyancsak az idei
évem „nagy felfedezése”. Bár már régóta tervezek tőle olvasni, valamiért –
nyilván nem ok nélkül – még csak most jött el az ideje. Idén rögtön négy könyvét
is olvastam (ebből egy – A lélek
rugalmassága – Büky Dorottyával közös), amelyből, mint azt a példa mutatja,
hármat is muszáj volt kiemelnem a legmeghatározóbb olvasmányélményeim között.
Nem „kell” Feldmár minden gondolatával egyetérenünk ahhoz, hogy jó legyen a
könyveit olvasni, a lényeg az, hogy bizonyos mindnyájunkat érintő témák kapcsán
elindítson bennünk egy olyan, gyakran újfajta gondolatfolyamot, amelyből mi magunk
vonjuk le a saját konklúzióinkat. Nem azt mondja meg, hogy miként kapcsolódjunk ezekhez a mindannyiunk életében jelen lévő
témákhoz, hanem egyszerűen arra ösztönöz, hogy járjuk körbe többféle irányból,
és valahogyan kapcsolódjunk hozzájuk.
A
lélek rugalmasságáról ITT
írtam bővebben.
ELIZABETH MACNEAL: BABÁK VÁROSA
Művészet, megszállottság,
világkiállítás, vajas brandy és vombatok (VOMBATOK!) a viktoriánus Londonban.
Ez néhány szóban a Babák városa. Ez a
– véleményem szerint méltatlanul és indokolatlanul alulértékelt – regény egy
igazi gyöngyszem. Baljós és némileg morbid hangulatával zseniálisan passzol az
őszi-téli időszakhoz. Elmélyülést igénylő, valóban az érzékekre ható, lassan
hömpölygő történet. Forró fűszeres tea mellé, ráérős bekuckózáshoz ajánlom elsősorban,
amikor minden figyelmedet neki tudod szentelni, amikor röpke megmerítkezés
helyett valóban mélyre merülnél egy történetben. És azt mondtam már, hogy van
benne egy Gunievere nevű VOMBAT?
Imádom!
FÁBIÁN JANKA: A KÖNYVÁRUS LÁNY / JULIE
KÖNYVKUCKÓJA
Ha őszinte akarok lenni – és miért
ne akarnék? –, be kell valljam, Fábián Janka neve sokáig inkább riasztóan
hatott rám. Hát hiába, az előítéletek. Valamiért azt feltételeztem, hogy
biztosan nem nekem szólnak a történetei, hogy számomra túl giccses, túl romantikus,
túl valamilyen lesz, ami nem én
vagyok. Fenntartásaim egészen addig kitartottak, amíg meg nem pillantottam,
hogy új regényének középpontjában a könyvek lesznek. Na, mondanom se kell, itt
elvesztem. A könyvárus lány-sorozat
(amelynek épp mostanság jelent meg a második része) sokkal több és sokkal jobb,
mint vártam. Imádom, amikor sikerül lerombolni bennem egy-egy teljesen
indokolatlan prekoncepciót, és emelem kalapom Fábián Janka előtt, hogy ez
olyannyira sikerült neki, hogy egyenesen a kedvenceim közé repült a kis
könyvárus lány, Julcsi története. A két regény varázslatos, bekuckózós
hangulatával, szerethető karaktereivel, ugyanakkor mély érzéseivel, keserédes
részleteivel belopta magát a szívembe. Tipikusan „letehetetlen” olvasmányok,
amelyek észrevétlenül viszik magával az olvasót.
A
könyvárus lányról ITT
írtam bővebben.
EDWARD CAREY: KICSI
A Madame Tussaud életéről szóló, a
valóság ihlette, de fiktív történet kapcsán úgy fogalmaztam: a bizarr még sosem
volt ilyen bájos. És tényleg, a féltéglának is beillő, morbid illusztrációkkal
gazdagon megpakolt regénynek van valamiféle Tim Burtonös hangulata: egyszerre
morbid, mégis bájos, kissé gusztustalan, mégis annyira kedves, súlyos, de
egyben könnyedén humoros, és persze végtelenül szerethető. Na meg olvasmányos
is – ez sem hátrány egy könyvnél, különösen ha az majdnem 530 oldal.
Bővebben ITT
írtam a könyvről.
DEBORAH FELDMAN: UNORTODOX
Talán senkinek sem kell bemutatnom
az idei évben nagyot robbant Unortodoxot,
mindenesetre ha csak a Netflixről ismernéd, akkor érdemes elolvasni is, mert
egészen másfajta élményt tartogat a könyv. A sztori nem csupán egy, a
legtöbbünk számára ismeretlen világ kulisszái mögé vezeti az olvasót, hanem
valódi fejlődéstörténet is, amelyben együtt szorongunk, izgulunk, sírunk és nevetünk
a könyv főszereplőjével, magával a szerzővel. Zárt vallási közösség,
látszatboldogság, korai házasság, elnyomás, traumák és hagyományok keverednek
Deborah Feldman bátor memoárjában. A könyv legfőbb üzenete számomra az, hogy ugyanúgy
fuldokolhatsz a saját, elvileg „szabad” életedben, a környezeted, a családod, a
társadalom elvárásaitól, ahogyan Deborah tette az ő helyzetében, és ugyanolyan
belső kétségbeeséssel keresheted a saját utadat. Ezeket a párhuzamokat meglátni
igazán felszabadító élményként hatott rám, és ebből fakadóan rendkívül motiváló
olvasmányélményt jelentett.
Bővebben ITT írtam
a könyvről.
VIKTOR E. FRANKL: AZ ÉLET ÉRTELMÉRŐL
A holokauszttúlélő pszichiáter,
Viktor Frankl előadásai alapján készült aprócska, gyönyörű kötet csalóka: azt
gondolhatnánk, hogy egy gyorsan olvasós, könnyed eszmefuttatás lehet arról,
hogy mi is voltaképp az élet értelme. Nos, ez nem így van, a könyv ugyanis
amilyen apró, annyira tömény, nagy mennyiségben pedig könnyen megfekszi a
gyomrot – így érdemes lassan, elmélyülten olvasni a megannyi magvas gondolat
egyfajta esszenciáját. Viktor Frankl segít abban, hogy megtanuljunk
perspektívát váltani, arra motivál, hogy „keretezzük újra” az élethez, a
nehézségekhez, a másokhoz és magunkhoz való hozzáállásunkat. Az a fajta
gondolatébresztő írás, amelynél szinte mondatról mondatra megállunk egy
hosszabb-rövidebb pillanatra, hogy elidőzzünk, átgondoljuk az olvasottakat,
elgondolkodjunk azon, hogy az adott gondolat miként kapcsolódik saját
életünkhöz. Frankl azt mondja, nem nekünk kell feltenni az élet értelmére
vonatkozó kérdést, hanem mi magunk vagyunk a megkérdezettek - az élet intéz
kérdést hozzánk, létünk pedig maga a válasz. Az „élet értelme” tehát
döntéseinken múlik, azon, hogy miként reagálunk, hogyan állunk hozzá az
élethez. Nincs egyfajta „instant értelem”, mi magunk adunk értelmet a
dolgoknak, ebben áll a szabadságunk, és egyben kötelességünk emberként.
A KEDVENCEK
KÖZÖTT IS KIEMELKEDŐEK
IRVIN D. YALOM: SZERELEMHÓHÉR
Első olvasmányom Yalomtól gyönyörű
példája annak, hogy mennyire sok dolgot tanulhatunk önmagunkról mások
történetein, nehézségein, élethelyzetein keresztül. A népszerű pszichiáter-író
ebben a könyvében tíz esetét mutatja be: tíz nagyon különböző embert, nagyon
különböző élethelyzetekben, nagyon különböző dilemmákkal – és mégis ott van a
közös pont, emberségünk. Mindannyian hibázunk, mindannyian boldogok szeretnénk
lenni, és mindannyiunknak megvan a maga „csomagja”, amellyel a magunk módján
kell kezdenünk valamit. A Szerelemhóhér
nem csupán egy nagyon tanulságos könyv, hanem az is kiderül belőle, hogy Yalom
íróként is remekel, kifejezetten élvezetes olvasmány, amelyet az ember
legszívesebben egy huzamban befalna. Érdekes megfigyelni, hogy miként tudunk
kapcsolódni egy-egy olyan szereplővel (klienssel), akit a történet elején
esetleg kifejezetten távolinak, vagy egyenesen ellenszenvesnek találtunk,
hogyan találjuk meg vele a közös pontot, mikor kezdjük igazán megérteni az
illetőt, és hogyan ismerünk magunkra egy-egy történetben. Emellett Yalom arra
is megtanít, hogy csak az nem hibázik, aki nem próbálkozik, és ez teljesen
rendben van. A felelősséget azonban vállalnunk kell minden tettünkért, és nincs
semmi szégyellnivaló abban, ha azt mondjuk: ez most nem jött össze. Nem dől
össze a világ, ha hibázunk, ha visszautasítanak, ha zsákutcába kerülünk, ha
nemet mondunk (vagy ha nekünk mondanak nemet), ha szembenézünk a legnagyobb
félelmeinkkel.
SISSEL-JO GAZAN: TINTAGOMBA
2020 egyik legnagyobb meglepetése
számomra egyértelműen a Tintagomba volt.
Amikor először a kezembe vettem, fogalmam sem volt, hogy mennyire zseniális regénybe fogok pillanatokon belül belecsöppenni.
A könyv egy egészen különleges, évtizedeket felölelő kulturális és lélektani
nagyutazás története, amelynek során figyelemmel kísérhetjük, ahogy egy lány
nővé érik, a dán street art kultúra és a különböző politikai ideológiák pedig
összefonódnak. Ez már így önmagában is roppant érdekes koncepció, mindezek
mellett azonban még családi titkoknak is a nyomába eredünk, nem mellesleg pedig
a gombák (bizony!) is fontos szerepet töltenek be a regényben, egyfajta keretet
adva a történetnek. A ’80-as évek graffiti kultúrája, hippik és házfoglalók,
szélsőséges bal- és jobboldali ideológiák, generációkon átívelő családi titkok
és traumák, barátságok, szerelmek, útkeresés, sok-sok gomba, a művészet ereje,
az időn és téren átívelő eszmék örökérvényűsége, és persze: a szabad élet utáni
mérhetetlen vágy. Ez mind a Tintagomba.
Elképesztően sokszínű és összetett – mint maga az élet.
LORI GOTTLIEB: AKARSZ BESZÉLNI RÓLA?
Lori Gottlieb író és terapeuta
voltaképp egyesíti a nem hagyományos értelemben vett önismereti műfajt a
memoárral. Teszi mindezt rendkívül olvasmányosan; humorral, öniróniával, bölcs
gondolatokkal gazdagon megpakolva, hol könnyeket csalva az olvasó szemébe, hol
heves helyeslő bólogatásra késztetve, hol pedig megnevettetve az olvasót.
Emellett arra is remekül rávilágít a könyv, hogy a mentális egészségünkkel
foglalkozni mennyire alapvető ahhoz,
hogy ne csupán létezzünk, hanem valóban éljünk.
A könyvről ITT
írtam bővebben.
EVA GARCÍA SÁENZ DE URTURI: A FEHÉR VÁROS CSÖNDJE
A
fehér város csöndje egy hangulatos helyeken játszódó, legendákban,
mitológiában, rituálékban, és súlyos titkokban – na meg persze kegyetlen
gyilkosságokban – bővelkedő, a múltat és a jelent összefonó, roppant izgalmas krimisorozat
első része, amely egyenesen a baszkföldi Vitóriába repíti az olvasót, és több
mint hatszáz oldalon keresztül viszi a cselekmény megannyi szálát, mi pedig
azon gondolkozunk mindeközben, hogy vajon mikor fogunk aludni, ha egyszer nem
tudjuk letenni a könyvet, amíg a végére nem érünk a rejtélyeknek?!
A könyvről ITT
írtam bővebben.
HANS RATH: KELL EGY PSZICHOLÓGUS, MONDTA ISTEN /
AZ ÖRDÖG IS CSAK EMBER
Ha egyetlen szóval kéne jellemeznem
Hans Rath Dr. Jakob Jakobi-sorozatát, azt mondanám: lélekfröccs. A Kell egy pszichológus, mondta Isten egy
– minden értelemben – csodás, vallás(osság)független, kedves, léleksimogató
regény, számtalan útravaló átgondolkodnivalóval magáról az életről, valamint az
életben betöltött szerepünkről. A felszínen szórakoztató és könnyed, ám a
minőségi humorral átszőtt történet mögött mély mondanivaló rejlik. A szerző
azonban az olvasóra bízza, hogy mennyire ereszkedik a könyv hatására mélyre, a
befogadón múlik, hogy mit visz belőle magával, mennyire hagyja magát
megérinteni, miként hagyja kibontakozni az ajándékba kapott „gondolatmagvakat”.
A cím ne tévesszen meg senkit: a regény nem vallásról szól, nem is arra épül,
annak ellenére, hogy Isten (vagy egy magát Istennek képzelő személyiségzavaros
bohóc? – ezt a kérdést döntse el az olvasó) az egyik főszereplője. Sokkal
inkább azokról a dilemmák és értékek állnak a középpontjában, amelyeket a
történetbeli Abel Baumann/Isten figurája közvetít. Az én lelkemnek elképesztően
jól esett ez a könyv, gyakorlatilag egy ültő helyemben olvastam el, annyira
magával ragadott, és annyira jó érzés volt elidőzni ebben a különös, némileg backmani
hangulatot árasztó, némileg Az élet csodaszép c. klasszikust
megidéző, mégis egészen egyedi, kellemesen simogató atmoszférában. Ha neked is
jól jönne egy „lélekfröccs”, jó szívvel ajánlom a Kell egy pszichológus, mondta Istent, valamint folytatását, az egy
fokkal könnyedebb, de legalább ugyanannyira szórakoztató Az ördög is csak embert, amely – ki gondolta volna? – az ördög
karakterét helyezi középpontjába.
KEPES ANDRÁS: A BOLDOG HÜLYE ÉS AZ OKOS
DEPRESSZIÓS
„Léteznék-e,
pontosabban: én volnék-e azok nélkül a találkozások és kapcsolatok nélkül, aki
most vagyok?” – teszi fel a kérdést Kepes András új
könyvében. Szamárfülek tömkelege, aláhúzások és komplett oldalak bejelölése: ez
bizony annak a jele, hogy Kepes András könyve azon kevesek közé tartozik,
amelyeket egész biztosan újra fogok olvasni. A rövidke kötet amolyan balzsam a
léleknek, amely nem akarja megváltani a világot, mégis, igazán szerettem Kepes
soraiban elmerülni, elmerengeni az élet „nagy dolgain”, amelyek valójában
egészen kis dolgok. Amiket hajlamosak vagyunk szőnyeg alá söpörni, vagy épp a
büszkeségünkre hivatkozva figyelmen kívül hagyni. Azt mondani, hogy bocsánat.
Elismerni, hogy tévedtem. Belátni, hogy nem fogom megváltani a világot.
Kimondani, ha fáj. Elfogadni. Ott lenni.
FREDRIK BACKMAN: HÉTKÖZNAPI SZORONGÁSOK
Ahogy azt a legelső ajánlóban
ígértem: visszatérek még Backmanhoz. Van abban valami nagyon szép, hogy épp ez
a könyv volt 2020-ban az utolsó (befejezett) olvasmányom. Reménytelibb
lezárását nem is remélhettem volna ennek a furcsa esztendőnek. Nem csupán az év
kedvenc könyvei közé furakodott be pofátlanul az utolsó pillanatban, hanem –
kérdés nélkül – életem
mérföldkönyvei közé is. Ritkán puffogtatom azt a közhelyet, hogy „ha csak egyetlen könyvet olvasol el a héten
/ hónapban / évben / egész életedben / egyéb tetszőlegesen behelyettesíthető
időszámítás, akkor ez legyen az”, de most kénytelen vagyok ismét megtenni.
Mert ez tényleg az a könyv, amit nem
érdemes kihagyni. Annyi mindent adott, hogy kifacsarta belőlem még a szavakat
is, túlcsordulnak bennem az érzelmek. És azt is megtanította, hogy ez is
rendben van, emberek vagyunk, esendőek, tele hétköznapi szorongásokkal. És még újfajta
szorongásokat is magunkra veszünk önként és dalolva – hát, kétségtelenül idióták
vagyunk. Szóval nem, nem találom a szavakat, amelyek kellően kifejezhetnék azt,
hogy mi mindent kaptam a regénytől, mert nagyjából mindent.
ITT
viszont van egy halom zseniális idézet a könyvből, amelyek teljes mértékben magukban
foglalják az „esszenciáját”, ha kedvet kaptál hozzá – amit a nevetségesen félresikerült
és értelmetlen ajánlóm ellenére remélek –, érdemes beleolvasgatni.
ÉVZÁRÓ
GONDOLATOK
2020 nem volt egy szar év.
Rendben van, ha padlóra küldött. De
dönthetünk úgy, hogy felállunk, magunkhoz öleljük, átvesszük a tanításait és
tovább megyünk.
Viktor Frankl szavaival élve:
„Az inger és a reakció között van egy rés. Ebben a résben hatalmunkban áll dönteni a reakciónkról. A reakcióban található a fejlődésünk és a szabadságunk.”
Kívánok minden kedves olvasómnak – még azoknak is, akik nem túl kedves kommenteket hagytak nekem – olyan új évet, amely bővelkedik „rés-felismerésekben”.
És nevetésben. Az nagyon fontos.
Örülök, hogy az éhezőket te is szeretted :) Én még fősulis koromban olvastam, de újra kéne olvasnom az egész sorozatot.
VálaszTörlésMatt Haigtől az a könyv engem is érdekel, meg minden más is :) A kisfiús, karácsonyi könyve aranyos volt, bár azért annyira nem fogott meg. Talán a felnőtteknek szóló regényei..
A lélekfröccsös könyv szintén listás nálam is, évekkel ezelőtt egy barátnőm ajánlotta, ideje elolvasnom :)
Boldog új évet! :)