2017/08/22

Igazi kánikulakrimi | Jane Harper - Aszály

Jane Harper – Aszály
[The Dry]

Azt kell mondjam, hogy az Aszály egy nagyon szép és korrekt bemutatkozó regény Jane Harpertől, nem kérdés, hogy van a nőben potenciál – nem csak újságíróként. Vannak ugyan hibái, hogyne lennének, mindazonáltal mégis abszolút élvezhető, izgalmas, és érdekes.

A regény egyik erőssége a magával ragadó hangulata, ugyanis egy ausztrál kisvárosba kalauzol el minket, ahol tombol a forróság és a szárazság – slussz poén, hogy én szintén akkor olvastam a könyvet, amikor hasonló időjárás volt nálunk is. Harper olyan szemléletesen írja le a körülményeket, hogy komolyan mondom, én is még forróbbnak és szárazabbnak éreztem az időt, mint amilyen valójában. Tanulság: ne a legnagyobb kánikulában olvassátok a könyvet. Vagy pont, hogy igen - attól függ, ki mit preferál, én a magam részéről úgy tűnik, kissé mazochista vagyok.


Szóval egészen extrém körülmények között járunk, a helyzetet pedig egy brutális gyilkosság súlyosbítja. A helyi farmerek egyik legismertebbike ugyanis úgy néz ki, hogy végzett majdnem az egész családjával, majd véget vetett saját életének is. A szövetségi rendőr, Aaron Falk így hát visszatér a temetésre szülővárosába, ahol egy húsz évvel ezelőtti tragédiából kifolyólag enyhén szólva sem látják szívesen. A dolgok így hát cseppet sem egyszerűen alakulnak számára, onnantól kezdve pedig, hogy besegít a helyi rendőrségnek a nyomozásban, mondhatni meg is pecsételte a sorsát.

A könyv tehát valóban ismét egy krimi, de rém izgalmasan van felépítve. Egyszerre két különböző haláleset ügyében is nyomozunk, mindemellett pedig Falk, a farmerközösség, illetve a kisváros életét is szép lassan megismerjük. A stílus gördülékenysége miatt igazán olvastatja magát a könyv, én nagyon szerettem belemerülni ebbe a perzselő forróságba, és együtt nyomozni a múltban és a jelenben egyaránt. Falk egy szimpatikus főhős.


Összességében tehát egy remek választás az Aszály a klasszikus nyomozós krimik kedvelőinek, amelyet az erős hangulata emel ki a sorból. Ami azonban számomra nem annyira tetszett, az az, hogy azt érzem a szerzőn, hogy valami annyira ütőset akart alkotni, hogy nem igazán vette figyelembe a dolog pszichológiai oldalát. Egy jó krimi avagy thriller attól lesz igazán zseniális – szerintem persze -, hogy izgalmas, fenntartja a feszültséget, és nagyot üt, de mindeközben megmarad a realitás talaján, a szereplők a saját karakterük jellegzetességeit megtartják. Ha túlságosan erőltetett módon akarunk valami hú de ütőset alkotni, akkor az hiteltelenné válhat. Értem én, hogy izgi, meg miegymás, de érdemes ezt figyelembe venni. Ezzel kapcsolatban egyébként a regény során nem is volt problémám, a végkifejletnél éreztem csak úgy, hogy bizonyos szereplők viselkedését és/vagy motivációját nem feltétlenül érzem pszichológiailag alátámasztottnak. Na de persze nem vagyok szakértő, ezek pusztán a személyes benyomásaim. Mindez azonban azt hiszem, hogy eltörpül a pozitívumok mellett, és nem győzöm hangsúlyozni, hogy ez így nagyon rendben van egy első könyves szerzőtől. Szép bemutatkozás, várom a következőt!

„Túl sok elveszett lehetőség volt itt ahhoz, hogy az ábránd megvalósulhatott volna.”

4/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése