Baráth Katalin – Arkangyal éjjel
Őszintén szólva fogalmam se volt, mire számítsak Baráth
Katalintól és az Arkangyal éjjeltől. Mindenfélét vártam, de azt pont nem, amit
végül kaptam. Ezen a ponton akár egy negatív, kritikáktól hemzsegő írásba is
átcsaphatna a könyvértékelő – de nem!
Ez a könyv aztán adott egy - nem is kicsi -
(gondolat)ébresztő pofont. Odavágott. Felfalt.
Baráth Katalin korábbi könyvével (A fekete zongora)
engem nem kifejezetten győzött meg, ám aztán előrukkolt valami egészen mással,
az ő arkangyalával, amellyel jött, látott, és legyőzött. Számomra most
bizonyította, hogy bizony nagyon tud.
Az Arkangyal éjjel olyan „bicskanyitogató” helyzeteket
és karaktereket tár elénk, amelyektől garantáltan felmegy az emberben a pumpa
tehetetlen dühében. Az írónő ugyanis a családon belüli, illetve nők elleni
erőszakot – illetve találó megfogalmazásában ezek okozóját, a „háztartási
hitlereket” - tűzte ki a regény központi témájaként, amely bizony minden, csak
nem könnyed. Ezzel együtt mégis igazán élvezetes és szórakoztató stílusban
sikerült megírnia a történetet, amelyhez nagyban hozzájárul az a tömény irónia,
amely átjárja a lapokat, köszönhetően főszereplőnknek – de erről később.
Budapesten járunk, a jól ismert utcákat rójuk, amelyek
azonban veszélyes hellyé válnak az agresszív férfiak számára, ha leszáll az
éjszaka. Egy önjelölt hős (?) ugyanis úgy döntött, maga veszi kezébe az
igazságszolgáltatást, és leszámol velük. Ez azonban bevallottan is sokkal
inkább saját indulatainak levezetéseként szolgál, mintsem valódi igazságszolgáltatásként
a társadalom érdekében. A lényegen azonban nem változtat: a nőverő férfiak
kezdhetnek rettegni, ha ugyanis a titokzatos „arkangyallal” szembe kerülnek,
bizony nem sok esélyük marad. Az arkangyal személye egyszerre nem marad sokáig
ismeretlen előttünk, valamint mégis az marad. Hiszen tudjuk, kiről van szó,
beavat minket a gondolataiba, ám mégsem engedi az olvasót igazán a mélyre.
A korábban említett főszereplőnk, a végig névtelenségbe
burkolózó hősnő ugyanis meglehetősen szokatlan karakter. Végre szembemegy a
sztereotípiákkal, valamint klisékkel – nőcis nő, törékeny virágszál, fiús lány,
tipikus háziasszony –, és személyében egy sokkal árnyaltabb főszereplővel
örvendezteti meg az olvasót. Névtelen hősünk ezzel együtt nem éppen könnyen
kezelhetőségéről híres, valamint nem engedi egykönnyen, hogy kiismerjük. És
akkor még enyhén fogalmaztam.
Vissza a történethez: miután arkangyalunk lakótársa, az
éppen a családon belüli erőszak áldozataira specializálódott Óvóhelyen dolgozó
Bori is erőszak áldozata lesz, fenekestül felfordul főszereplőnk élete. Ezres
fordulatszámra kapcsol, és igyekszik maga összerakni a képet, hogy aztán
kiemelkedő lelkesedéssel láthassa el a történtekért felelős féreg baját. Miközben
egyre mélyebbre ássa magát, lassan tisztulni kezd a kép, ám arra nem számít,
hogy maga is veszélyben van, és összeesküvés áldozata lehet.
A spoilermentesség megőrzése érdekében többet nem
árulok el magáról a cselekményről, ellenben kiemelném, hogy milyen jó húzásnak
találom, hogy időnként (tényleg csak elvétve) egy-egy röpke pillanatra a múltba
is bepillanthatunk, amely segít némileg megérteni, hogy hogyan alakulhatott ki
ez a fajta erőszakos viselkedés. A hangsúly azonban a némileg szócskán van. Bár
csak úgy faltam a sorokat, és nagyon élveztem a történetet, a végén mégis
maradtak bennem kérdőjelek. Ezt félig betudom annak, hogy mivel még a hősnőnk
nevét sem sikerült megtudnunk, ez a fajta homályos zárás ezt a hangulatot
erősíti, másik részben azonban hiányérzetem maradt. Nem vagyok annak a híve,
hogy minden gondolatot és történést gondosan az olvasó szájába kell tömni, de
azért egy ici-picit még igazán adhatott volna Baráth Katalin, hogy tényleg
teljesnek érezzem a könyvet, és ne vonjam le azt a fél pontocskát.
Egyébként a könyv olvasása során fel sem tűnt, csak
most, az értékelés írása közben, hogy valamire emlékeztet ez a könyv, aztán rá
is jöttem, hogy a déjà vu érzés
okozója nem más, mint az Egyszer úgyis megkell halni. Hasonló felállás, mégis más jellegű a történet. Viszont akinek
bejött az, annak valószínűleg nem fog csalódást okozni az Arkangyal éjjel sem,
illetve fordítva.
Ezzel együtt viszont mégis azt gondolom, hogy Baráth
Katalin egészen – sőt kiemelkedően – eredeti módon kreálta meg a történetét,
amely tényleg betölt egyfajta űrt a magyar szórakoztató irodalomban. És teszi
mindezt oly módon, hogy nem kizárólag a szórakoztatást tűzte ki célul, hanem
némi társadalmi felelősségvállalás is helyet kapott.
„Ha picit is érdekelne a politikai korrektség vagy a társadalmi igazságosság – nem érdekel, ezek politikusok választási programjába való, jelentés nélküli szarságok –, akkor itt kéne megemlékeznem a bántalmazó anyákról és feleségekről. De engem az a női kéz érdekel, amelyik nem a gyöngébbre támad, hanem a nagyra és erősre. A kéz, ami azzal fordul szembe, akit az élethossziglani szoktatás szerint csak dédelgetnie szabadna. Vérlázító pofátlanság, nem igaz?”
4.5/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése