2018/11/21

„Minden emberben van egy szemernyi az igaziból...” ✦ Márai Sándor - Az igazi


... s egyikben sincs meg az, amit a másiktól várunk, remélünk. - így folytatódik a címben található idézet, és ez foglalja össze leginkább Márai Sándor elképesztően elgondolkodtató, brutálisan kijózanító, rendkívül mély lélektani regényét.

Gondoltam-e volna, hogy Az igazi többet fog nekem tanítani életről, szerelemről, kapcsolatokról, mint bármilyen, kifejezetten ezekkel foglalkozó önfejlesztő-pszichológiai könyv? Nos, bár remek kritikákat hallottam a regényről, ezt még azért én sem gondoltam volna. Pedig így történt. És ezzel együtt: Márai könyvét mégsem ajánlanám mindenkinek és/vagy bármikor.


Na nem azért, mert ne szólna mindenkihez – viszont úgy gondolom, hogy az olvasás, mint élmény nem egyoldalú. Ahogy Márai is fogalmaz, nem csak a könyv ad az embernek, hanem nekünk is „adnunk” kell a könyvnek: nyitottságot, a mondanivalója befogadásának képességét. Az igazi pedig egész egyszerűen megköveteli, hogy kíméletlenül szembenézzünk magunkkal, az eddigi kapcsolatainkkal, és azzal is, hogy egyáltalán hogyan gondolkozunk a témáról. Megállapítható tehát, hogy ez egy rendkívül meghatározó olvasmány, de valóban elvárja, hogy az olvasó is megnyissa előtte a lelkét.
Annak, hogy ilyen nyálasan fogalmaztam, egyedül az az oka, hogy Márai ezt hozta ki belőlem. Ez a könyv sokkal többről szól, mint egy szerelmi háromszögről: ez a könyv tényleg az életről szól, annak a sokoldalúságáról, igazságtalanságáról, fájdalmáról. Megállásra késztet. Nem csak lassításra, mint egy fekvőrendőr. Kőfalat húz eléd, és addig nem enged tovább, amíg nem vagy hajlandó szembenézni. Ha nem megy, nem baj, nem kell erőltetni, akkor nem most van itt az ideje. De komolyan gondolom, amikor azt mondom: egyszer eljön az ideje, el kell, hogy jöjjön az ideje.


Talán komoran hangzik, amit gondolok, de ezt a lehető legpozitívabb értelemben mondom. Márai ugyanis egy kőkemény mélylélektani drámát tár az olvasó elé, miközben rendkívül egyszerűen, közérthetően fogalmaz meg olyan zsigerileg hatoló igazságokat, amelyekbe az ember beleborzong, mert érzi, hogy mennyire betalált.
A történet alapvetően egy szerelmi háromszög alakulását mutatja be, ám ez inkább egyfajta keretet ad a gondolatoknak, és sokkal-sokkal-sokkal mélyebb, mint azt gondolnánk. Az igazi első részében a feleség, míg a regény második felében a férj oldaláról ismerhetjük meg a történetet (illetve van egy folytatása is a könyvnek a „szerető” oldaláról, ez a Judit... és az utóhang), amelynek köszönhetően minden oldaláról megismerhetjük a történetet. Márai remek érzékkel mutatja be a feleség és a férj részét is, érezhetően más stílusban, másként gondolkodnak, így az olvasó is sokkal árnyaltabb képet kap.


Ha még nem olvastad a könyvet, tényleg csak ajánlani tudom, hogy feltétlenül tedd meg életed során. De csak akkor, amikor készen állsz rá.
„Nagyon fájt a szívem, egy évig azt hittem, hogy belehalok. De aztán felébredtem egy napon, és megtudtam valamit... igen, azt a legfontosabbat, amit csak egyedül tudhat meg az ember. Megmondjam?... Nem fog fájni?... Kibírod?... Hát igen, én kibírtam. De nem szívesen mondom meg senkinek, nem szeretem elvenni az emberek hitét, egy gyönyörű téveszmébe vetett hitüket, amiből annyi szenvedés, de annyi nagyszerűség is származik: hőstettek, műalkotások, csodálatos emberi erőfeszítések. Te most olyan lelkiállapotban vagy, tudom. Mégis azt akarod, hogy megmondjam?... Hát, ha akarod. De ne haragudj reám aztán. Nézd, drágám, engem Isten megvert és megajándékozott ezzel, hogy megtudhattam és kibírtam és nem haltam bele. Mit tudtam meg?... Hát azt, szívem, hogy nincsen igazi. 
Egy napon felébredtem, felültem az ágyban, és mosolyogtam. Már nem fájt semmi. És egyszerre értettem, hogy nincsen igazi. Sem a földön, sem az égben. Nincs ő sehol, az a bizonyos. Csak emberek vannak, s minden emberben van egy szemernyi az igaziból, s egyikben sincs meg az, amit a másiktól várunk, remélünk. Nincs teljes ember, és nincs az a bizonyos, az az egyetlen, az a csodálatos, boldogító és egyedülvaló. Csak emberek vannak, s egy emberben minden benne van, salak és sugár, minden...”
5/5


➯ Még több könyves tartalomért kövess INSTAGRAMon és FACEBOOKon is! 😊

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése