2018/06/26

Mi történne, ha...? ✦ Bill Clinton & James Patterson - Az elnök eltűnt



Amennyire vártam ennek a regénynek a megjelenését, annyira megijedtem az első egynéhány oldalnál. Te jó ég, ez ennyire száraz és politikai jellegű lesz?! Már majdnem letettem a könyvet, hogy inkább más olvasnivaló után nézzek, mert épp nem volt ehhez hangulatom, de valami hetedik érzéktől vezérelve végül úgy döntöttem, hogy még egy fejezetet elolvasok. Ó, és milyen jól tettem! Onnantól kezdve nagyjából tényleg le sem tudtam tenni, és terjedelméhez képest irreálisan gyorsan felfaltam.


A cím  kissé csalóka ugyan – én legalábbis arra asszociálnék, hogy az eltűnt elnök után nyomozunk -, de ez nyilván a marketing része, és semmit a világon nem von le az értékéből, sőt! Szerintem még izgalmasabb volt így a cselekmény, végig fenntartja a lélektani feszültséget, miközben apránként bontakoznak ki előttünk az események.
A fejezetek rövidsége csak hozzájárul ahhoz, hogy bizony, tényleg ne tudjuk letenni, mert azt mondjuk: á, csak még egy fejezetet, hisz olyan rövidek...

A könyv a kiberterrorizmus köré épül fel, és nagyon ügyesen bemutatja, hogy társadalmunk az internetfüggőségnek köszönhetően mennyire nevetségesen sebezhetővé vált, hogyan hullana darabjaira az életünk, ha egy egész országban tartósan megszűnne hirtelen az internetelérés. Nem is gondolnátok, ugye? Szóval a terroristák is felismerik ezt a gyenge pontot, és az újabb támadás immár nem fizikai értelemben kézzel fogható valamit jelent, hanem a számítástechnikai rendszert igyekszik tönkretenni – vele együtt pedig minden egyéb összeomlik. De vajon eljutunk-e ideáig? A regény végig fenntartja a feszültséget, a gyanútlan olvasó gyakorlatilag az elnökkel együtt izgul: összedől-e a gondosan felépített civilizációnk, vagy sikerül megakadályozni egy soha nem látott méretű és típusú terrortámadást? Milyen politikai és morális kérdésekkel merülnek fel, milyen játszmák zajlanak a háttérben? Mindeközben cselszövésből (már persze nem abban a szappanoperás értelemben) és árulásból sincs hiány. 


Clinton és Patterson egy tényleg baromi izgalmas, soha nem látott koncepciót vázol fel, amely a kezdeti nehézségek után nagggyon beindul. Én speciel iszonyatosan élveztem a könyvet, gyakorlatilag az utolsó 250 oldalt úgy daráltam le, hogy hajnalig olvastam, miközben másnap vizsgáztam. Mégsem tudtam letenni, egyszerűen tudnom kellett.

A történetvezetés zseniális, a karaktereket is sikerült remekül eltalálni, amitől életszagúvá válik a történet, az elnök pedig egy kifejezetten szimpatikus, lelkiismeretes szereplője a sztorinak (az mondjuk elég egyértelmű, hogy nem Trump volt a kiindulási alap), az írói stílus – ami sejtésem szerint inkább Pattersont dicséri, mintsem a társszerző Bill Clintont, de persze lehet, hogy valójában az ex-elnök is egy őstehetség - pedig gördülékeny és élvezetes. Persze, akit egyáltalán nem érdekel a világpolitika, annak nem biztos, hogy annyira érdekes lesz a könyv, de összességében laikus érdeklődők számára is több, mint tökéletes választás.

Számomra Az elnök eltűnt az év egyik legnagyobb meglepetése, méghozzá a lehető legpozitívabb értelemben. Hálás vagyok az élményért – nektek pedig csak ajánlani tudom.

„Elfog az ismerős érzés, a tudat, hogy egyszerre milyen végtelen és milyen korlátozott a hatalmam ahhoz, hogy segítsek más embereknek. Ezzel a paradoxonnal együtt kell élned. Ha nem megy, ha a képességeidet meghaladó dolgok megszállottjává válsz, nem tudod kihozni a legtöbbet a lehetőségeidből. Állandóan a korlátok visszaszorítására kell koncentrálnod, minden egyes nap megtenni a lehető legtöbbet, a lehető legtöbb emberért. Még a rossz napokon is van valami jó, amit véghez vihetsz.”
5/5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése