2019/03/25

Olvasmánylisták ✦ Kockás füzettől az excel táblákig - avagy rend a lelke?


Na, fel a kezekkel, ki jegyzi fel valamilyen formában az olvasmányait? Jó dolog listát vezetni arról, hogy miket olvastunk, miket tervezünk olvasni?


Némileg rendhagyó poszttal készültem mára, ugyanis PuPilla felkérésére ezúttal egy „témázgató” sorozatba kapcsolódtam be, amelynek keretében – másokkal együtt (lásd majd a poszt végén) – elmélkedünk kicsit az olvasmánylisták témájáról.


Néhányan talán emlékeztek, hogy anno 2017 végén készítettem egy – nagyon kis kezdetleges – ingyenesen letölthető olvasástervezőt Olvasmányélményeim néven. (Aki nem találkozott vele, >>IDE<< kattintva megnézheti.) Persze ez az utolsó pillanatban eszembe jutott, 1-2 nap alatt összedobott valami közel sem olyan profi, mint pl. Szabados Ági Olvasónaplója, ma már egészen máshogy valósítanám meg (mind tartalmilag, mind formailag), de akkoriban nagyon jól esett a sok pozitív visszajelzés, és az a sok kép, amit kaptam, hogy használatba is vettétek.

Szóval az olvasmányélmények megörökítésének kérdése régóta foglalkoztat, így örültem, hogy ismét előkerült ez a téma.



FELMERÜLHET AZONBAN A KÉRDÉS, HOGY UGYAN MI ÉRTELME VAN ENNEK?


Nos, erre a rövid válaszom az, hogy ha nem tudod, akkor próbáld ki, és rájössz. Ezt tényleg azért gondolom így, mert ma már úgy érzem, hogy sokkal teljesebb olvasmányélményt kapok akkor, ha nem akkor „zárok le” egy-egy történetet, amikor az adott könyv végére érek, hanem akkor, amikor át is gondoltam az olvasottakat – legyen szó akár egy könnyed, szórakoztató regényről, akár egy fajsúlyos olvasmányról -, és ehhez remek módszer, ha az ember valamilyen formában feljegyzi, hogy milyen gondolatok merültek fel benne olvasás közben, mivel gazdagodott, mi tetszett vagy épp nem tetszett.

Az olvasmányélmények megörökítésének azonban nincsenek kőbe vésett szabályai. Egyesek számára tökéletesen megfelel, ha pl. molyon pontozzák az adott könyvet, mások szeretnek szöveges értékelést is megfogalmazni, van aki, digitális formában vezeti az olvasmányait, míg mások hagyományos módon egy noteszben, vagy éppen a már említett Olvasónaplóban. Igazából teljesen mindegy, hogy mit választunk, a lényeg, hogy magunkénak érezzük. Én szeretem moly.hu-n is követni az olvasmányaimat, de emellett számomra nagyon fontos a kézzel írás is, így grafomán énem kifejezetten élvezi a hagyományos „olvasónaplózást” is.



NA DE MIÉRT IS JÓ IGAZÁBÓL FELJEGYEZNI VALAHOL, VALAHOGY OLVASMÁNYÉLMÉNYEINKET?


Hát mert listázni nagyjából mindenki szeret! Mondjuk én speciel eddig elég hamar ráuntam mindenféle listázásra – a könyves dolgokat leszámítva -, pedig egy időben még azt is rendszeresen feljegyeztem, hogy melyik nap mit főztem. (Igen, ez lehet, hogy nem egészen normális.) És még erre is ráuntam, pedig enni legalább annyira szeretek, mint olvasni. Mindenesetre az egyéb témákban gyakran kudarcba fulladt listázási kísérleteim ellenére, a könyves élményeim listázása már évek óta kitart, és a mai napig élvezem.



TECHNIKÁK, ÖTLETEK


Az emberi lét egyik szépsége, hogy ahány ember, annyifélék vagyunk. Van, aki szereti rendszerezni az olvasmányélményeit, mások előbb vágnák le a kezüket. Van, aki digitálisan jegyzi fel a gondolatait, mások maradnak a hagyományos módszereknél. Érdemes kísérletezni, kipróbálni különböző technikákat - már akinek van hozzá kedve -, hogy megtaláljuk a leginkább hozzánk passzoló megoldást. A teljesség igénye nélkül íme néhány ötlet erre:
  •          Moly.hu
  •          Szabados Ági: Van időm olvasni - Olvasónapló
  •          Bullet journal
  •          Egy sima notesz
  •          Excel táblázat
  •          ... vagy akár letölthető olvasástervező (mint amilyen az Olvasmányélményeim is)





Olvasgatnál még a témában? Megteheted itt is:


➯ Még több könyves tartalomért kövess INSTAGRAMon és FACEBOOKon is! 😊

12 megjegyzés:

  1. Nagyon szuper ez az olvasmányélményeim tervező, köszi, hogy belinkelted újra! :))
    Szerintem is le kell valahogy zárni az olvasás élményét, hogy az ember tovább tudjon lépni. Nekem az online éra előtt ez csak az volt, hogy amikor befejeztem egy regényt, bizony aznap már semmiképp nem kezdtem bele másikba, hogy hadd ülepedjen. Ma már multitasking van, meg több olvasmány párhuzamosan, de a különféle digitális és kézzel írt kis értékelések, pipák, listázás, jegyzetelgetés is nagyon jó erre.
    Listák: ó, ne aggódj, én is irkáltam már fel mindenfélét... :D Az olvasós listák midnenesetre azért jók, mert azért mégsem a szokásos frusztráló to-do-listekről van szó, hanem hobbiról, szórakozásról - és nincs kőbe vésve semmi, ha csinálsz is egy tervlistát, vagy egy várólista-csökkentést, nincs következménye, ha nem sikerül megcsinálni. :)

    Köszi, hogy részt vettél! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Engem sajnos akkor is frusztrál, ha nem sikerül a kis listám pontjait kipipálni, ha nincs semmiféle következménye. Viszont azt nagyon szeretem listázni, amit már elvégeztem.. :D

      Én köszönöm az invitálást! :)

      Törlés
  2. Nagyon szuper ez a tervező, nem akarsz készíteni egyet 2019-re is? :))
    Nekem néha hiányzik az, hogy leülepedjen egy könyv (ha épp nem írok róla blogposztot), arra nagyon jók az ilyen offline megoldások. Lehet, hogy nyitok is egy ilyen füzetet - most te és Nikkincs is inspiráltatok erre :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Gondolkoztam rajta, hogy csinálok még hasonló tervezőt, ha volna rá igény, meglátjuk. :)

      Én egyébként kézzel jobban is szeretek írni, mert az íráskép is egy csomó érzelmet elárul, érdekes visszanézni.

      Törlés
  3. Szívemből szóltál :) Amúgy szerintem a blogolás hozadéka is az többünknél, hogy nem ér véget az olvasmányélmény azzal, ha elolvastad a könyvet. Vagy online vagy papír alapon kicsit tovább bontogatjuk, dédelgetjük, hordozzuk magunkban az élmény, nem? :)
    Szerintem az olvasásterveződ is tök jó lett, még én is kacsingattam vele, pedig én aztán már mindenre külön listát vezetek, ráadásul papírosan:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, meglehet, legalábbis én is mióta blogolok vettem észre, hogy sokkal alaposabban átgondolom az olvasottakat, könnyebben emlékszem vissza azokra az olvasmányokra, amikről írtam is. :)

      Törlés
  4. Szuper hogy jöttél témázni! Nekem anno nagyon tetszett az Olvasásélményeim terveződ, ki is nyomtattam magamnak, és próbáltam ki is töltögetni, de a kézírásom annyira csúnya, hogy inkább hagytam a francba. Lehet, hogy ha szebben tudnék írni, akkor én is szívesebben vezetnék határidőnaplót, bujut, vagy bármilyen más listát. Nekem még a receptjeim is online vannak, és azt is egy appba írogatom, hogy melyik nap melyiket főzöm meg :D Igen, szerencsére erre is van applikáció (Paprika3 a neve). Nem tudom mi lenne velem ha mindne online eszköz megszűnne. Remélem ez nem a mostanság fog bekövetkezni.... :)

    Annyira cukis a cicás fotód a bejegyzésnél, Szabados Ági könyve pedig annyira fotogén, hogy már csak azért is kacsingatok a beszerzésével, mert gyönyörű kiadvány.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :)) Ezt az appot nem ismertem, de köszi az ötletet, rá fogok keresni, mert a kajatervezéssel mindig küzdök! :D

      A macskám pedig nagyon szerencsés, mert legalább annyira fotogén, mint Szabados Ági könyve - amit én csak ajánlani tudok beszerzésre (mármint a könyvet, a macskát megtartanám), mert tök jópofa és nosztalgikus élmény töltögetni. :)

      Törlés
  5. Hű, nem is gondoltam rá, hogy más is vezeti valahol az olvasmányélményeit! Nekem van egy szép noteszom, abba szoktam oldalszámokat, idézeteket, gondolatokat, szereplőket felírni olvasás közben, ha olyan könyvet olvasok, amit később a könyvklubban fogunk megbeszélni. Nehogy elfelejtsem őket. Amúgy a blogomban szoktam a gondolataimat bővebben kifejteni. Sőt, a molyon is néha csillagozok, efféle. Szóval elég szanaszét vannak a dolgaim. De az biztos, hogy listázni igenis jó! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Régebben én is egy füzetben vezettem az olvasás közben felmerült gondolataimat (bár egy szimpla kockásban, valahogy a szép noteszokba sajnálok írni), de ezt a szokásomat valahogy időközben elhagytam - pedig időnként nekem is jól jönne. Milyen könyvklubnak vagy tagja? :)

      Törlés
  6. Nekem soha nem voltak skrupulusaim azzal kapcsolatosan, hogy beleírjak egy-egy szép noteszba. Sőt! :)
    Mint könyvtáros 2 éve indítottam a könyvklubot. Klasszikus fajta: havonta egyszer találkozunk, és minden hónapban ugyanazt a könyvet olvassuk el mindannyian (itt szokott a gond lenni általában, mert mostanra 16 tag van, és nehéz a példányok beszerzése), majd megbeszéljük, kinek hogyan tetszett. A mostani könyv a Napok romjai (avagy a Főkomornyik szabadsága) Ishigurotól.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Wow, ez remekül hangzik! Manapság már annyira elterjedtek az online könyvklubok, hogy különösen jó hallani, hogy létezik még hagyományos, igazán hangulatos lehet. :) A Napok romjai pedig szuper könyvklubos választás - bennem legalábbis sok gondolatot hagyott.

      Törlés