Robin Sloan – Penumbra úr nonstop könyvesboltja
[Mr.
Penumbra’s 24-hour Bookstore]
Na kérem, ez most annyira friss olvasási élmény, hogy
ebben a pillanatban csuktam be a könyvet. Ennek hátránya, hogy még nem tudott
„leülepedni” a történet – általában könyvértékelés előtt szoktam rá aludni
egyet. Az előnye viszont az, hogy a benyomásaim még abszolút szűziesek és
romlatlanok, nincs ami háttérbe szorítsa vagy esetleg torzítsa némileg azokat.
Bevallom, kicsit zavarba hozott a regény, nem igazán tudom magamban elhelyezni, hogy mi is akar voltaképpen lenni. Így hát hallgatok csak a megérzéseimre, amik egészen pozitívnak
mutatkoznak. Az nyilvánvaló, hogy nem ez lesz a nagybetűs KÖNYV számomra –
pedig a borítója fantasztikus és a témája alapján - könyvek, cuki viccesnevű
öreg bácsi, kissé misztikus könyvesbolt - abszolút lehetett volna.
De mégsem.
És ha már szóba került a borító, engednék a csábításnak
és kicsit kifejteném a gondolataimat a témában. Nem tudom, ki hogy van ezzel,
de azért merem azt hinni, hogy nem vagyok egyedül a véleményemmel: egy
könyvborító rettenetesen sokat számít. Igen! Nem pusztán marketing-értelemben,
hogy egy jól eltalált borító mennyivel jobban megfogja az ember tekintetét a
könyvek válogatása során, hanem valahogy megalapozza az olvasás alaphangulatát
is. Egy frappáns borítójú könyvet sokkal többet veszek a kezembe, néha csak
megnézegetni, csodálni mint egy műalkotást – nem, nem ment el teljesen az eszem
– mint egy összecsapott, átgondolatlan borítóval megáldott darabot. Nem a
giccses, szuperdíszes, színes, csillogó-villogó glitteres borítóra gondolok.
Lehet az egy teljesen letisztult, tervezői képességeket nem igénylő borító
is, ha éppen azt kívánja meg a könyv. Nem ezen van a hangsúly. Az ideális
borító szerintem igényes, illik a történet stílusához, mellőzi az unalmas-klisé
megoldásokat, és valamiért megfogja a tekintetet. Szóval kedves könyvkiadók, tessék jól megjegyezni: a borító igenis fontos!
Még hosszas értekezéseket tudnék folytatni a témában, de ettől most megkímélek mindenkit, viszont úgy gondoltam, a Penumbra úr nonstop könyvesboltja tökéletes alkalom, hogy picit írjak a gondolataimról a témával kapcsolatban – ez ugyanis egy nagyon eltalált borító, le a kalappal.
Még hosszas értekezéseket tudnék folytatni a témában, de ettől most megkímélek mindenkit, viszont úgy gondoltam, a Penumbra úr nonstop könyvesboltja tökéletes alkalom, hogy picit írjak a gondolataimról a témával kapcsolatban – ez ugyanis egy nagyon eltalált borító, le a kalappal.
Vissza a könyvhöz: főszereplőnk, Clay Jannon fiatal
webdizájner, aki abszolút komfortzónáján kívül egy szokatlan San Fransisco-i
nonstop nyitva tartó könyvesboltban kap munkát éjszakás eladóként. Munkaköri
leírásában az is szerepel többek között, hogy a betévedőkről részletes
nyilvántartást vezessen: mit viselnek, milyen a hangulatuk, illatuk. Munkaadója
egy szokatlan öregúr, Penumbra, vásárlókról pedig nem igazán beszélhetünk.
Néhány eltévedt lélek és pár állandó „vevő” jelenti a bolt forgalmát. Clay
hamar rájön, hogy a látszaton túlmenően is egészen szokatlan könyvesbolttal áll
szemben, amely inkább egyfajta kölcsönző szerepet tölt be. Fura emberek még
furább könyveket hoznak-visznek. Amikor Clay a barátai, a Google, és hackerek
segítségével mélyebbre ássa magát, egészen szokatlan felfedezéseket tesz. A
nyomozgatás szálai elvisznek New Yorkba és Nevadába is, menő hotelektől elkezdve
furcsa földalatti pincékig.
A cselekményen túl a könyv tulajdonképpen olyan
alapvető kérdéssel foglalkozik, mint a hagyományos és a modern technológia
egymás mellett létezésének létjogosultsága. Voltaképpen állandóan
jelen van a régi és az új folyamatos ütköztetése, melynek során hol az egyik,
hol a másik kerekedik fölül.
Enyhén szólva túl sokat kissé sokat jelenik meg a Google a történetben,
ami egy ponton számomra már zavaró volt, bár tetszett, hogy bepillantást
nyerhettem a vállalat főhadiszállásának működésébe.
Megismerhetjük a googlerek (igen, ez állítólag egy létező szó) rendhagyó
gondolkodásmódját is, ahogyan az öreg, vaskalapos kódfejtő könyvmolyokat is.
Egyértelműen kiderül, hogy egyik véglet sem feltétlenül jó irány. Én a könyvből
azt a mondanivalót szűrtem le összességében, hogy jó-jó a hagyományos
technológia, de nem szabad mereven elzárkózni a fejlődéstől sem
teljes mértékben. És ezzel azonosulni is tudok, pedig én egy olyan ember
vagyok, aki a mai napig kézzel írt naplót vezet, kézzel írt egyetemi
jegyzetekből tanul és a világért sem venne a kezébe Kindle-t. (Aztán nem számon
kérni, ki tudja mit hoz a jövő.) Tudni kell nyitnunk a világ felé és megszűrve
ugyan, de beengedni a magunk kis világába új dolgokat is. Ennek az ideális
egyensúlynak egyfajta megtestesítője Clay. Szélsőséges példát mindkét oldalon
ki lehet ragadni a történetből: ott van egyfelől a megrögzötten virtuális
világ- és Google-fetisiszta Kat, aki szerintem egészen jó alanya lehetne egy
pszichológiai elemzésnek is, és akit bármennyire próbálkoztam, képtelen voltam
megkedvelni, valamint a múltban megragadt, mindenfajta modern technológiát
elutasító Corvina.
Az epilógus tök jól összeszedi az összes szereplőt és
megmutatja az olvasónak, hogy mi történik velük a későbbiekben. Egészen úgy,
mint amikor a filmek végén jön az ’1 év múlva’ rész.
Azt gondolom, hogy ez nem egy igazán átütő könyv, de kellemes
szórakozást nyújt, csak úgy olvastatja magát. Érdekes, és nem utolsó sorban
remek idézeteket találhatunk benne. Penumbra úrnak van néhány igazán frappáns
megjegyzése úgy általában az élet dolgairól – és főleg a könyvekről.
4/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése