Egy pszichológus nyilván szanaszét tudná
cincálni, hogy miért is vonzódom ennyire a nyomasztó apokaliptikus disztópiákhoz,
mindenesetre tény mi tény: a kimondhatatlan nevű izlandi írónő nemrégiben
megjelent regénye azonnal felkeltette az érdeklődésemet, és amint átvettem, már
bele is vetettem magam.
Már önmagában a cím is izgalmas választás:
egyfelől utal Izlandra, mint szigetországra, másfelől az elszigetelődés is
fontos momentuma a könyvnek – mind a társadalom, mind az egyén szempontjából
vizsgálva.
MERT MIRŐL IS SZÓL TULAJDONKÉPPEN A SZIGET? A FÜLSZÖVEG SZERINT THRILLER, POLITIKAI FIKCIÓ, ÉS DISZTÓPIA KEVERÉKE. ÉN SPECIEL NEM IGAZÁN LÁTOM BENNE A THRILLERT, A POLITIKAI FIKCIÓ PEDIG INKÁBB ÚGY VAN JELEN, MINT ORWELLNÉL: „FIKCIÓ” - SOK IDÉZŐJELLEL...
Szóval maga a (szokás szerint spoilermentes)
sztori: Izland egyik napról a másikra hirtelen elveszít mindenféle kapcsolatot
a külvilággal. Nem lehet külföldre telefonálni, megszakad az országon kívüli
internetkapcsolat, a külföldre induló hajók és repülők mintha a ködbe
vesznének, és soha többé nem térnek vissza. Rejtély, hogy mi állhat a dolog
hátterében, ám kezdetben nem aggódik senki, nyilván valamiféle hálózati
probléma áll a háttérben, ami pikk-pakk megoldódik. Na, hát ez nem következik
be, az emberek pedig szépen lassan kezdenek felocsúdni: fel kell készülni arra,
hogy ez az állapot tartósnak bizonyul. Ez pedig sokkal súlyosabb
következményekkel jár, mint azt valaha gondolnánk. Elszabadul a káosz,
felborul a társadalmi rend, közben pedig egy új politikai hatalom kezd
kiépülni, és a szükségállapotra hivatkozva egyre kegyetlenebb döntéseket hoznak
meg, miközben a nép egyre nagyobb nyomorba süllyed, egyre inkább
elembertelenedik.
Vik, Izland (fotó: Jon Flobrant - Unsplash) |
A könyv számtalan érdekes kérdést vet fel,
amelyekre egész egyszerűen nem létezik helyes válasz. Kezdve azzal, hogy mit
lehet kezdeni azokkal a turistákkal, akik az országban rekedtek, egészen odáig,
hogy mit lehet tenni akkor, ha helyileg egyszerűen nem biztosítható olyan
mennyiségben élelem, ahány ember van?
Engem némileg emlékeztetett a regény az Egy másodperccel későbbre, illetve a Malevilre is, hiszen ezek is
apokaliptikus disztópiák, bár előbbi jóval több hatásvadászabb elemmel operál –
megjegyzem, jól is áll neki -, szinte látja az ember lelkiszemei előtt, hogy
filmre kívánkozik a történet, utóbbi pedig jóóóval grandiózusabb, sokkal
mélyebb történet. A sziget témáját
tekintve ugyancsak közéjük illik, de mégis egészen más hangulatot közvetít,
egész más nézőpontot és kontextust ad, tehát az élmény abszolút újszerű.
A DISZTÓPIÁK ATTÓL LESZNEK IGAZÁN HÁTBORZONGATÓAK, HOGY ANNAK ELLENÉRE, HOGY UGYAN FIKCIÓRÓL BESZÉLÜNK, MÉGIS AZT ÉREZZÜK: REÁLIS ESÉLY VAN ARRA, HOGY A FELVÁZOLTAK – LEGALÁBB RÉSZBEN – TÉNYLEG BEKÖVETKEZZENEK. JELEN ESETBEN NEM IS A KOMPLETT SZTORIRA GONDOLOK, HANEM EGYES ELEMEI (PÉLDÁUL A POLITIKAI AGYMOSÁS, AZ „IDEGENEK” KÉRDÉSE, A GYŰLÖLETSZÍTÁS KÖVETKEZMÉNYEI, AZ ALAPVETŐ SZÜKSÉGLETEK HIÁNYA) AZOK, AMELYEK IJESZTŐ KÖZELSÉGBE HOZZÁK A TÖRTÉNETET.
Bevallom, annak ellenére, hogy műfajánál fogva A sziget sem egy kedves kis könnyed
történet, sőt meglehetősen nyomasztó, én nagyon élveztem az olvasását –
merthogy szerencsére kifejezetten olvasmányos, ami jóval könnyebben
emészthetővé teszi, hamar be is faltam. Aki esetleg attól tartana, hogy túl
„nehéz” olvasmány, azt megnyugtatnám: egyáltalán nem az, annak is érdemes
belevágnia, aki még csak most ismerkedik a disztópiákkal, vagy épp az izlandi
irodalommal. Érdekes könyv, amely sok gondolkodnivalót ad az olvasónak
útravalóul, és még több kérdést vet fel – éppen ezért könyvklubok számára is
remek közös olvasmány lehet, de egy ideális világban középiskolásoknak is tök
jó irodalomórai téma lehetne.
„Olykor egyetlen emberré zsugorodik össze a világ. Egyetlen magányos emberré egy kihalt fjordban.”
4.5/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése