Elképesztő mennyiségben ontják magukból a kiadók
az újabb és újabb thrillereket – nem véletlenül: a krimik és thrillerek ugyanis
még mindig az olvasók nagy kedvencei. Ennek én speciel csak örülök, ugyanakkor
egyrészről könnyű elveszni a hatalmas kínálatban, másrészről - éppen ezért -
tényleg nagyon nehéz valóban izzadságszagmentesen újat mutatni a műfajban.
A Karnyújtásnyira a gonosztól egy frissebb
megjelenés, amely a fülszövege alapján annyira tucatthrillernek tűnik, hogy
muszáj volt megnéznem: vajon mit tud a szerző kihozni egy olyan történetből,
amelyet már rengetegen feldolgoztak, méghozzá egy olyan korban, amikor ha nem
nyújtasz valóban kiemelkedőt, mehetsz is a thrillersüllyesztőbe?
De kezdjük az elején: vajon miért mondom, hogy a
fülszöveg alapján tucatthrillernek tűnik? Mert a sztori nagyon ismerős,
napjainkban iszonyat népszerűségnek örvend a domestic thriller műfaja (amire nem tudom, hogy létezik-e magyar
kifejezés, én valahogy úgy fogalmaznám meg, hogy családon belüli/közeli
ismerősök, hozzátartozók közötti thriller, tipikus példa rá a Holtodiglan vagy
a Zárt ajtók mögött), ez pedig látszólag minden klisé elemet felvonultat a
kategóriában:
ADOTT EGY KEDVES, JÓMÓDÚ HÁZASPÁR, MINDENKI BOLDOG, AZ ÉLET SZÉP. AZONBAN A FELESÉG AUTÓBALESETET SZENVED, ÉS ELVESZTI AZ EMLÉKEIT, MIKÖZBEN EGYRE TÖBB GYANÚS DOLOG KERÜL ELŐ, A NŐT PEDIG VÉGÜL GYILKOSSÁGGAL VÁDOLJÁK MEG. DE MI TÖRTÉNT VALÓJÁBAN?
A spoilerezés elkerülése végett nem is
ecsetelném tovább a történetet, lényeg a lényeg: végigkövethetjük a házaspár
gondolatait, dilemmáit, valamint a szomszéd és legjobb barátnő is képbe kerül,
aki árnyalja a képet. De vajon kinek lehet hinni?
Talán már érzitek, hogy miért mondom, hogy egy
nagyon tipikus domestic thrillerrel van dolgunk, ami nem feltétlenül baj,
hiszen úgy gondolom, hogy egy sablonos alapsztoriból kihozni valami izgalmasat
és újszerűt, igazán nagy kihívás. Egy baj van csak: véleményem szerint Shari
Lapena nem nőtt fel ehhez a feladathoz, és a látszat végül nem csalt – a végeredmény
mégiscsak egy tucatthriller lett.
A KONCEPCIÓ ÉS A MEGVALÓSÍTÁS SAJNOS HARMATGYENGÉRE SIKEREDETT. NEM, ROSSZNAK NEM ROSSZ, DE JÓNAK SEM MONDANÁM. SZÁMOMRA HIÁNYOZTAK A FORDULATOK, A FESZÜLTSÉG, ALAPVETŐEN KISZÁMÍTHATÓNAK ÉREZTEM.
A szerző nem bontja ki kellően a karaktereket,
nem ismerjük meg igazán a motivációkat. A borítón olvasható idézet („Ez után a könyv után garantáltan nem
merjük lekapcsolni a lámpát este”) egyszerűen értelmezhetetlen számomra, egyrészről
azért, mert az égvilágon semmi ijesztő nincs ebben a történetben - és ezt én
mondom, aki azért nem olvas/néz még csak horrorszerűt sem, mert tényleg
nem merem utána lekapcsolni a lámpát -, másrészről egy thrillernek nem is dolga
ez.
Egyébként egyáltalán nem volt rossz a történetet
olvasni, engem kellően kikapcsolt, viszont semmi pluszt nem nyújtott.
Gyakorlott thrillerolvasóknak csak akkor ajánlom, ha valami kifejezetten
lájtos, nem agyalós, némileg lagymatag olvasnivalóra vágynak, a műfajjal
ismerkedők számára azonban kezdésnek egész jó lehet.
„Különben is, a szerelem nem más, mint hatalmas szemfényvesztés, gondolja. Egy ideálba szeretünk bele, nem a valóságba.”
3/5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése